메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
이경남 (강원대학교)
저널정보
한국영어학회 영어학 영어학 Volume.21
발행연도
2021.1
수록면
1 - 18 (18page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study aims to ascertain any change in the status of “English” in general high schools’ curricula by investigating students’ selection tendencies among the three basic subjects (Korean, English, and Mathematics) within the subject selection system. The other aim is to foster a consciousness for the urgent educational issues under the current educational policies identified in the analysis results of this investigation. The research data was collected in 2020 from second graders and third graders at 75 and 76 high schools in Seoul. The data shows that the number of courses offered and selected in the three subjects strongly differs between the second and third grades. The results from a one-way ANOVA and Tukey post hoc test reveal that there are statistically significant differences among the number of students’ selection of the three subjects, except for the first semester of the second grade. English has the lowest selection numbers in all the analyses while Mathematics has the highest selection numbers among second graders and Korean has the highest among third graders. These findings prove that the absolute evaluation of English in the College Scholastic Achievement Test (CSAT) influences the high school education system. It is the key point of this paper that the weakening position of English in the public education system will negatively impact students’ academic achievements and proficiency in English and hinder their competitiveness in our globalized society.

목차

ABSTRACT
1. 서론
2. 수능 영어 절대평가와 과목선택제
3. 연구 방법
4. 연구 결과
5. 결론 및 교육적 함의
참고문헌

참고문헌 (20)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0