메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
서동진 (그린시스템) 박재근 (DGIST) 원유창 (DGIST) 은용순 (DGIST)
저널정보
제어로봇시스템학회 제어로봇시스템학회 논문지 제어로봇시스템학회 논문지 제27권 제3호
발행연도
2021.3
수록면
185 - 189 (5page)
DOI
10.5302/J.ICROS.2021.20.0193

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Train control systems consist of supervisory controller, network, and multiple trains. Actual trains are controlled and supervised by computer based signals, which put this system in the paradigm of CPS (Cyber-Physical Systems). Recent trends in train control systems are adopting wireless communication protocols to improve operational efficiency. While efficiency is improved by overcoming legacy fixed block based operation, wireless communication channels open new surfaces for external attack and malfunction. Actual attacks on CPS indeed have been materialized in trains, and as a result, attention from academia and industry for resiliency for train control systems are increasing. This manuscript overviews the trend and latest effort to this regard and introduces status of train control software that enhances the aspect of automatic diagnosis and real-time monitoring features.

목차

Abstract
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 본론
Ⅲ. 결론
REFERENCES

참고문헌 (13)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2021-003-001564526