국내 문화콘텐츠 생태계 관련 연구는 사회과학 영역에 생태학의 이론을 유비적으로 적용한 지식 생태학 등의 학문을 이론적 토대로 삼아 2000년대들어 활발하게 진행되었다. 문화콘텐츠 생태계 연구는 문화콘텐츠 생태계의 구조와 특성을 설명하여 문화콘텐츠 산업 가치사슬 연결망 안에서 주요 활동자들의 역할과 가치의 순환적 흐름을 밝히고 있다. 이러한 순환 구조의 확립이 문화콘텐츠 생태계 전략임을 강조하여 비즈니스 측면과 정책적 측면에서 중요한 시사점을 제공하고 있다. 또한 자연 생태계의 특성인 공진화, 네트워크, 다양성 등을 적용한 분석과 대안을 제시하고 있다. 한편 문화콘텐츠 생태계 연구들은 문화콘텐츠 생태계의 구조를 밝히는데 집중하고 있지만, 그러한 구조를 낳게 한 진화적 맥락과 요인들에 대해서는 설명하지 않는 한계를 보이고 있다. 이는 생태계 안팎에 존재하는 경쟁의 환경을 고려하지 않는 데에서 기인하는데, 이러한 한계는 연구자들의 의도와는 무관하게 문화콘텐츠 생태계 전략 수립에 있어서 이상적인 구조를 완성하고 일정 자원을 투입하면 그것으로 경쟁력이 확보된다는 오해를 파생할 우려가 크다. 실제로 클러스터 정책을 비롯한 많은 국내 문화콘텐츠 산업 정책들이 여러 지역과 부처들을 통해 중복 추진되거나 뚜렷한 성과를 거두지 못하는 문제들이 제기되고 있는 형편이다. 때문에 문화콘텐츠 생태계 연구는 첫째, 문화콘텐츠 생태계의 구조는 누구와 어떻게 경쟁하는가? 둘째, 그런 경쟁을 바라보는 내부 구성원들의 속성과 이해관계는 생태계 구조와 일치하는가? 셋째, 생태계 경쟁과 내부 구성원들의 이해관계 등에 층위별로 작용하는 요인은 고려하고 있는가? 등의 질문을 고민할 필요가 있다. 이 연구는 이러한 질문들에 대해 통합적인 설명을 시도하기 위하여 생태학의 상위학문인 진화생물학의 주요 이론들을 탐색하여 기존 연구들이 제시한 전략요소들을 보완하는 새로운 문화콘텐츠 생태계 전략요소들을 도출해보았다. 우선 기존 생태계 연구들이 전제하고 있는 오뎀의 생태계 정의가 가지고 있는 자연주의적 오류를 설명하고, 공진화 외에 경쟁, 공생, 포식, 기생 등 다양한 적응 전략들이 사회적 생태계 연구에서도 고려되어야 함을 밝혔다. 나아가 적응, 환경과 선택압, 니치 이론과 초유기체 등 진화생물학의 주요 개념들을 통해 문화콘텐츠 생태계는 안팎의 환경에서 제기되는 선택압들과 상호작용하여 자신만의 차별화된 니치를 찾아내고 초유기체로서의 정체성을 확립하는 것이 스스로의 적응성을 강화함을 밝혔다. 생태계의 건강함은 경쟁력이 아니라 적응성에서 나온다. 따라서 결핍과 경쟁의 이해, 선택압과 상호작용, 니치 확보, 초유기체 정체성 확립, 적응성 제고는 기존 사회적 생태계 연구를 보완하는 중요한 전략요소가 된다.
The cultural contents ecosystem study explains the structure and characteristics of the cultural contents ecosystem, revealing the roles and cyclical flow of values of major actors within the cultural contents industry value chain. It emphasizes that the establishment of such a circular structure is a strategy for the cultural contents ecosystem, and provides important implications in terms of business and policy. In addition, analysis and alternatives applying the characteristics of natural ecosystems such as co-evolution, networks, and diversity are presented. On the other hand, cultural contents ecosystem studies focus on revealing the structure of the cultural contents ecosystem, but have limitations in not explaining the evolutionary context and factors that gave rise to such a structure. This is due to the fact that the competitive environment that exists inside and outside the ecosystem is not taken into account. This limitation is irrespective of the intentions of researchers, if an ideal structure is completed and certain resources are invested in establishing a strategy for the ecosystem of cultural contents, competitiveness will be secured There is a high risk of creating a misunderstanding. Therefore, cultural contents ecosystem research need to think about questions such as first, how does the structure of cultural contents ecosystem compete with whom? Second, are the attributes and interests of internal members who view such competition consistent with the ecosystem structure? Third, are factors that act on each level, such as ecosystem competition and the interests of internal members, taken into account? In order to attempt an integrated explanation of these questions, this study explored the major theories of evolutionary biology, the upper science of ecology, and derived new cultural contents ecosystem strategic elements that complement the strategic elements suggested by previous studies. First, it explains the naturalistic error of Odem’s ecosystem definition, which is presupposed by existing ecosystem studies, and reveals that, in addition to coevolution, various adaptation strategies such as competition, symbiosis, predation, and parasitism should be considered in social ecosystem research. Furthermore, through the main concepts of evolutionary biology such as adaptation, environment and selection pressure, niche theory and superorganism, the cultural contents ecosystem interacts with selection pressures raised in the environment to find its own differentiated niche and establish its identity as a superorganism. It was revealed that establishing own adaptability was strengthened.