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황대규 (헬라코리아) 김봉상 (홍익대학교) 이규호 (홍익대학교) 심홍석 (홍익대학교) 문희창 (홍익대학교)
저널정보
제어로봇시스템학회 제어로봇시스템학회 논문지 제어로봇시스템학회 논문지 제27권 제11호
발행연도
2021.11
수록면
815 - 823 (9page)
DOI
10.5302/J.ICROS.2021.21.0104

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This study was performed to verify the feasibility of using a black ice danger area estimation function based on the wetness data acquired by a piezoelectric based RCS (Road Condition Sensor) through real road tests under each environment and real vehicle conditions. The techniques and system implementation are considered for the prevention of accidents caused by black ice, which primarily causes critical issues in winter every year. System detects the value of wetness on the road during (or right after) rain and snow using an RCS then can estimate the possibility of the presence of black ice on the forward path at low temperatures by combining with those obtained using the ambient temperature sensor and GIS (GPS and map). Accident avoidance and damage minimization effect is expected by securing safe driving conditions through active speed control.

목차

Abstract
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 선행 연구 고찰
Ⅲ. 노면 상태 인식 센서(RCS)
Ⅳ. 노면 상태 인식 시스템 강건성 검증
Ⅴ. 제동거리
Ⅵ. 결빙 위험 구간에서의 실험
Ⅶ. 블랙 아이스 사전 예측과 능동 속도 제어 알고리즘 제시
Ⅷ. 결론
REFERENCES

참고문헌 (12)

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