[목적] 본 연구의 목적은 골프클럽의 관계마케팅과 고객몰입, 브랜드자산 및 소비자 구매 후 행동의 구조적인 관계를 규명하여 소비자 구매 후 행동을 활성화시키기 위한 전략을 제시하기 위함에 있다. [방법] 본 연구를 위해 서울, 경기 지역 골프장 및 실내외 골프연습장에 내장 경험이 있는 20세 이상의 남녀 아마추어 골퍼 400명으로부터 설문지를 표집하여, 이중 결측지 53부를 제외한 347부를 유효 표본으로 사용하였으며, 자료의 처리는 SPSS 20.0과 AMOS 20.0으로 하였다. [결과] 관계마케팅의 하위요인인 유대감과 커뮤니케이션은 고객몰입에 유의미한 영향을 미치는 것으로 확인되었으나, 고객지향성은 영향을 미치지 않는 것으로 확인되었으며, 고객몰입은 브랜드자산에, 브랜드자산은 구매 후 행동에 영향을 미치는 것으로 나타났다, 고객몰입은 브랜드자산을 경유하지 않고도 구매 후 행동에 유의미한 영향을 미치지만, 브랜드자산을 경유할 때 구매 후 행동이 더욱 활성화되는 것으로 확인되었다. [결론] 따라서 국내 골프클럽 브랜드들이 관계마케팅을 통해 소비자 구매 후 행동을 향상시키기 위해서는 고객몰입과 브랜드자산 요인의 전략적 활용이 필요할 것으로 판단된다.
[Purpose] Main purpose of this study is to present market strategies for activating consumers' post purchasing behavior of domestic golf club brand through analysis on the relationship among relationship marketing, consumer commitment, brand equity and consumers' post purchasing behavior. [Method] It surveyed 400male and female amateur golfers playing at driving range and golf course in Seoul and Kyunggi area over the age of 20 and 347 samples were used as valid samples after excepting for insincere and incomplete samples. SPSS 20.0 and AMOS 20.0. were used to derive results. [Result] Looking at the derived results, it was found that the fellowship and communication had a significant effect on consumer commitment, however customer orientation had no effect on customer commitment. Consumer commitment had a significant effect on brand equity and brandy equity had a significant effect on consumers' post purchasing behavior. The most important result identified on this study was that consumers' post purchasing behavior was more affected from consumer commitment through brand equity. [Conclusion] Therefore, relationship marketing, consumer commitment and brand equity strategies are very important in order to activate consumers' post purchasing behavior of domestic golf club brand.