이 연구는 부산 지역 음악비평 독자들의 인식 조사를 통하여 음악비평의 활성화 방안을 탐색하는 것을 목적으로 하였다. 이를 위해 독자들을 음악 생산자와 음악 소비자로 구분하여 설문조사를 실시하였다. 음악 생산자는 직접 다양한 음악적 현상을 만들어 음악비평의 대상을 제공하는 사람들로 작곡가, 연주자, 공연 기획자 등이다. 음악 소비자는 공연, 음원, 음반 등을 통해 음악을 향유하는 사람들로 공연장을 찾는 관객, 음원 또는 라디오 등의 청취자, 그리고 음악을 좋아하여 직접 연주를 하거나 창작하는 아마추어 음악가 등이다. 설문 문항은 음악비평에 관한 지식 및 경험, 음악비평의 역할과 가치, 음악비평가의 전문성, 음악비평의 과제 등에 관한 인식 내용이며 부산 지역을 중심으로 활동하고 있는 음악 생산자 93명, 부산에 거주하는 음악 소비자 131명이 설문에 응답하였다. 연구 결과, 음악 생산자와 소비자 모두 음악비평의 역할에 대한 기대감을 가지고 있으면서도 음악비평이 활성화 되지 못했다고 생각하고 있었다. 또한 음악비평이 활성화된다면 음악 문화 발전에 기여할 수 있을 것으로 기대하고 있었으며 이를 위해 전문적인 음악비평가가 다수 양성되어야 하고 이를 위한 일반 학교 음악교육과 전문 교육, 아마추어 동호회, 대학 교양 교육 등이 동시에 이루어져야 한다고 생각하고 있었다. 또한 듣기 좋은 소리만 하는 비평이 아니라 객관적이고 신뢰할 수 있는 비판이 필요하며 이에 대한 음악가들의 수용자세도 중요하다고 인식하고 있었다. 독자들은 인터넷 환경의 발달로 종이로 된 지면보다는 전자 신문이나 SNS(Social Network System), 개인 블로그 등을 통해 음악비평을 접하는 경우가 많았다. 이에 일간지나 잡지와 같은 종이 지면의 양적 증가도 필요하지만 인터넷 환경을 활용한 음악비평의 횟수의 증가와 보다 쉬운 접근 방식이 필요하다는 생각도 많았다. 이에 연구자는 부산의 음악비평 문화가 활성화되기 위해 음악비평의 지면 증가, 전문 음악비평가의 양성, 학교 음악교육을 통한 음악비평 경험 확대, 음악비평 동호회의 운영 등의 방안을 제시하였다. 음악비평의 역할과 가치를 지속적으로 홍보하고, 다양한 방법으로 음악비평의 저변이 확대되어 누구나 음악적 소재로 소통하고 이와 더불어 부산의 음악 문화가 발전해 나갈 수 있기를 기대한다.
The purpose of this study was to explore for a plan for activation of music criticism through a survey of readers’ recognition of music criticism in Busan. To this end, surveys were conducted with readers that were divided into music producers and music consumers. Music producers are people like composers, performers, and performance organizers, that directly create a variety of musical phenomena and provide the audience the subjects for musical criticism. Music consumers are people like audiences visiting the concert hall, music or radio listeners, or amateur musicians who like to play or create their own music, that enjoy music through performances, music sources, and records. The survey questions were about recognition of knowledge and experiences of music criticism, the role and values of music criticism, expertise of music critics, and subject of music criticism. 93 music producers that work in the area of Busan and 131 music consumers that live in Busan answered the surveys. According to the survey, both the music producers and consumers had high expectations about the role of music criticism, but they did not think music criticism was activated. Also, if music criticism is activated, they expect it to contribute to the development of music culture. They thought that in order to do this, a number of professional music critics would have to be trained, and general school music education, amateur club and university education must be conducted simultaneously. They also thought that it requires objective and reliable criticism, not just criticism filled with pleasant words, and the acceptance of this by the musicians is also important. Due to the development of internet, readers often received music criticism through electronic newspapers and personal blogs rather than paper. To this end, the increase of paper pages like daily newspapers and magazines is also necessary, but many people also thought that the number of music critics and approaches using the internet environment were necessary. We hope that the role and the values of music criticism will continue to be promoted, and that music criticism will be expanded in various ways so that everyone can communicate through musical material, and additionally, that the music culture of Busan can further develop.