뉴미디어를 활용한 중국 대중음악의 홍보방안 연구서 동 박*ㆍ김 현 태** 요약: 본 연구의 목적은 뉴미디어를 활용하여 중국 대중음악의 확산 및 홍보방안을 제안하는데 있다. 연구방법은 한중 음악산업 현황 및 뉴미디어의 형성과 현황에 대해 조사하고, 뉴미디어를 활용한 중국 대중음악의 홍보방안에 대해 분석하는 문헌조사 연구이다. 연구결과 첫째, 한중 음악산업 현황은 유료결제에 관한 인식이 늘고 있으며, 수용자들은 기존의 음악 활동 외에도 다양한 온라인 활동을 원하는 것으로 나타났다. 또한 중국에서는 다원화된 음악 IP, 비즈니스 모델이 소개되며 음악 산업 창작력을 높이고자 하였다. 둘째, 뉴미디어에 의한 음악 산업의 발전에는 유튜브라는 효과적인 뉴미디어가 있으며, 이를 통해 음악산업 발전과 국가브랜드 향상에 뉴미디어가 긍정적인 영향을 미침을 확인하였다. 셋째, 뉴미디어의 활용방안 제안으로는 뉴미디어의 시청 및 활용을 증가하고, 디지털 스트리밍의 확대 및 팬덤 문화의 확산이 필요한 것으로 나타났다. 연구결과를 종합하면 창작자의 창작 의욕을 높이고 다양한 수용자를 만족시킬 수 있는 중국 대중음악의 홍보를 위해서는 뉴미디어를 적극적으로 활용하며, 이를 위한 정부 차원의 지원 및 장려가 필요함을 시사하였다. 핵심어: 뉴미디어, 1인 미디어, 대중음악, 음악산업, 중국 음악 □ 접수일: 2021년 5월 28일, 수정일: 2021년 6월 20일, 게재확정일: 2021년 6월 20일* 주저자, 세종대학교 일반대학원 음악학과 박사과정(First Author, Doctoral Course, SeJong Univ., Email:zyjinkr@naver.com)** 교신저자, 세종대학교 음악학과 전임교수(Corresponding Author, Professor, SeJong Univ., Email: kimht@sejong.ac.kr)
A Study on the Promotion Strategies of Chinese Popular MusicUsing New MediaXu Tongbo & Hyuntai Kim Abstract: This study intends to propose ways to spread and promote Chinese popular music using new media. Through the literature research method, the current status of the Korean-Chinese music industry and the formation and status of new media were investigated, and the promotion strategies of Chinese popular music using new media were analyzed. As a result of the study, first, awareness of paid payments in the Korean-Chinese music industry is increasing, and audiences are found to want various online activities in addition to the existing music activities. In addition, China tried to enhance the creativity of the music industry by introducing diversified music IP and business models. Second, it was confirmed that there was an effective new media called YouTube in the development of the music industry and that new media had a positive influence on the development of the music industry and the improvement of the national brand. Third, it was found that the use of new media is to increase the viewing and use of new media, to expand digital streaming, and to spread the fandom culture. In summary, it was suggested that new media should be actively used to promote Chinese popular music that can increase creators' creative motivation and satisfy various audiences, and that government support and encouragement are necessary. Key Words: New Media, One-Man Media, Popular Music, Music Industrial, Chinese Popular Music