메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
정윤천 (광운대학교) 민병욱 (경희대학교) 신은기 (인천대학교)
저널정보
한국문화공간건축학회 한국문화공간건축학회논문집 한국문화공간건축학회논문집 제59호
발행연도
2017.1
수록면
65 - 73 (9page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
This paper examines the architectural modernity found in the Joseon Exposition that took place in the Gyeongbok Place in 1929. So far, it has been simply argued that the architectural planning of the Joseon Exposition portrays the Japanese political intentions legitimizing the Japanese colonial rules over the Korean peninsula by displaying the visual and spatial contrast between the modern and the traditional. However, this perspective shows the fundamental problem in understanding architectural conditions only through their forms and styles. Furthermore, the limitations of the previous studies are the fact that they unconsciously employ the colonialist perspective in understanding architectural modernity and continuously victimize our views on architectural and urban conditions from the same time period. In this regard, this paper tries to suggest an alternative approach by exploring how people experienced the newly introduced architectural and urban conditions, such as extended boulevards and axis, parks and squares, playgrounds and shops, and even amusement facilities with visual (movie) and acoustic (music) effects. Finally, the paper proves that Korean architectural modernity can be detected in the midst of destructing Korean architectural traditions and questions the contemporary formal and stylistic obsessions in understanding architecture.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0