코로나 팬데믹(Pandemic) 상황으로 인해 비대면 문화가 확산되었고, 대중들의 문화생활에 대한 수요를 충족시키기 위한 수단으로 온라인전시가 확대되었다. 박물관은 문화예술기관 중에서도 테크놀로지의 수용에 대해 적극적으로 대응하였고, 코로나19를 통해 본격적으로 온라인전시가 자리 잡히기 시작했다. 본 연구에서는 온라인전시의 배경과 현황을 알아보고 코로나19가 전시영역에 어떤 영향을 미쳤는지 파악한 후, 박물관의 온라인전시를 정보전달형(Information delivery type), 시뮬레이션형(Simulation type), 네트워크형(Network type)의 3가지 유형으로 분류하였다. 또한, 사용자경험을 바탕으로 각 유형에 맞는 세분화된 개선방안을 제시하고자 하였다. 먼저 사용자 경험 확장을 위한 온라인전시의 사용성 평가를 위해 전문가 인터뷰를 거쳐 5가지의 사용자 경험 특성인 유용성, 사용성, 매력성, 검색성, 신뢰성을 선정하였다. 사용성 평가 분석은 리커트 5점 척도(Five Point Likert Scale)로 하고, 앞서 분류한 3가지 유형을 기준으로 5가지 항목에 대해 설문조사를 실시하였다. 분석결과를 살펴보면, 시뮬레이션형, 네트워크형, 정보전달형의 순서대로 전체적인 사용자 경험 항목에 있어 높은 평가를 받았다. 특히 시뮬레이션형과 네트워크형은 평점에서 근소한 차이를 보였지만, 유형별로는 특징이 두드러졌다. 정보전달형은 대부분의 특성에서 비교적 낮은 평가를 받았으나 검색성 면에서는 가장 높은 점수를 얻었다. 3가지 유형의 특성을 종합해보면 정보전달형의 경우 전시에 대한 전반적인 매력성을 활성화 할 수 있는 추가적인 방안이 필요하고, 시뮬레이션형의 경우 사용성을 개선하여 관람객의 만족도를 높일 필요가 있다. 또한, 네트워크형의 경우 정보에 대한 검색성 부분의 개선이 요구된다. 본 연구가 향후 각 박물관에서 온라인전시를 제작할 때 사용자 경험을 중심으로 보다 만족도 높은 온라인전시를 만드는 기초자료로 활용되기를 기대한다.
Spread of non face-to-face culture owing to COVID-19 has enlarged online exhibitions as a means to meeting the people’s demand for cultural life. Among other institutions of cultural arts, museum was positive about accommodating technology until at last online exhibition began to settle down in earnest through the pandemic. This study looked into the background and present condition of online exhibitions, grasped what effect COVID-19 has made on the province of exhibition, and then classified the museum’s online exhibition by type. Moreover, based on the user experience, an attempt was made to propose detailed improvement plans fitting each type. First, for extended user experience. five user experience items-usefulness, usability. attractiveness, findability and reliability - were selected to evaluate the usability of online exhibition. Using Likert’s 5-point scale for usability testing, the said five items were surveyed on the three earlier assorted types - information delivery, simulation and network. As the result, for overall user experience, the highest rated was simulation type, followed by network type and information delivery type in the order. Especially, simulation and network types showed a distinctive feature by type, although with a slight difference in rating. Information delivery type, though obtaining relatively low points in most features, received the highest in terms of findability. Taken together, information delivery type needs an extra plan to activate the general attrativeness of exhibition. Simulation type needs to increse the visitors’ satisfaction by improving usability. Besides, network type is considered to require improvement in the section of findability for information delivery. Based on the result obtained through the user expereince testing in this study, it is expected that user experience-focused elements of evaluation will be used as an important basic data in the future in manufacturing an online exhibition at museums.