본 연구는 서울지역 보육교사의 관계지향문화, 혁신지향문화, 위계지향문화, 과업지향문화 등 보육조직문화 인식이 조직몰입에 미치는 영향을 분석함으로써 보육교사의 조직몰입 수준을 높일 수 있는 보육시설의 조직문화를 마련하는데 그 목적이 있다.
이를 위하여 서울지역 국공립 보육시설에 재직 중인 보육교사 500명을대상으로 2009년 7월 27일부터 8월 28일까지 구조화된 설문지를 배포하였고, 총 249부를 최종분석에 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS 17.0 통계 프로그램을 사용하여 신뢰도 검증, 빈도, 기술통계, 상관관계, 다중회귀분석을 실시하였다.
보육교사의 조직몰입에 유의미한 영향을 미치는 조직문화는 관계지향문화의 구성원의 관계강화와 사기, 혁신지향문화의 적응, 과업지향문화의 경쟁으로나타났다. 구체적으로 살펴보면, 보육교사의 유지적 몰입에 유의미한 영향을미치는 조직문화는 관계지향문화의 사기와 과업지향문화의 경쟁으로 나타났으며 둘째, 보육교사의 정서적 몰입에 유의미한 영향을 미치는 조직문화는 관계지향문화의 구성원의 관계강화와 팀웍, 혁신지향문화의 적응, 과업지향문화의 경쟁으로 나타났다. 셋째, 보육교사의 규범적 몰입에 유의미한 영향을 미치는 조직문화로는 관계지향문화의 사기와 과업지향문화의 목표달성, 경쟁으로나타났다.
This study is aimed at analyzing how teachers at the child care centers in Seoul perceive their organizational culture such as Relation Oriented Culture, Innovation Oriented Culture, Hierarchy Culture, Task Oriented Culture and their perception to those organizational culture might affect their commitment into the organization, thus establishing the desirable organizational culture of child care centers so as to level up the teachers devotion into the organization.
To undertake this goal, we distributed the structured questionnaire to the total 500 teachers, working for the governmental / public child care centers in Seoul, starting from Jul.27 to Aug.28,2009, and the total 249answer sheets were used for the final analysis.
The data collected from this survey were conducted by SPSS 17.0,statistic software program, for their reliability verification, frequency,technical statistics, correlational coefficient, multiple regression analysis.
In conclusion, It appears that the organizational culture to affect the teachers at the child care centers into the meaningful commitment of the organization resulted in the Members Relational Strength and Morale in the Relation Oriented Culture, Adaptation in the Innovation Oriented Culture, Competition in the Tasks Oriented Culture.
Taking a look at it in detail, Morale of Relation Oriented Culture and Competition of Task Oriented Culture have meaningfully affected the sustainable commitment into the organization for the teachers at the child care centers, Secondly, Members Relational Strength and Team-Work in the Relation Oriented Culture, Adaptation in the Innovation Oriented Culture, Competition in Task Oriented Culture have meaningfully affected the emotional commitment into the organization for them.
Thirdly, the Morale in the Relation Oriented Culture, Goals Achievements and Competition in the Tasks Oriented Culture have meaningfully affected the Regular Commitment into the organization for them.