메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술대회자료
저자정보
김상우 (현대모비스) 송정용 (현대모비스) 이주열 (현대모비스) 도칠훈 (한국전기연구원)
저널정보
한국자동차공학회 한국자동차공학회 춘계학술대회 2022 한국자동차공학회 춘계학술대회
발행연도
2022.6
수록면
885 - 889 (5page)

이용수

DBpia Top 10%동일한 주제분류 기준으로
최근 2년간 이용수 순으로 정렬했을 때
해당 논문이 위치하는 상위 비율을 의미합니다.
표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
It is essential to design for safety as demand for lithium-ion batteries increases. In particular, thermal runaway is being dealt with in depth in the field of battery safety, and various designs are being examined in the industry. In this paper, 1D modeling is presented to make it possible to predict temperature until it reaches the battery thermal runaway state. Heat-Wait Search (HWS) test was conducted utilizing Accelerated Rate Calorimetry (ARC) equipment, and the external heat and the amount of heat generated by the battery cell itself were measured. Convection heat transfer caused by external heat and exothermic reaction spurred by internal reaction of cell and cell Equivalent Circuit Model (ECM) were 1D modeled through AMESIM S/W. In order to reduce the gap with the experimental value, the heat transfer coefficient value was corrected in the HWS section, and the internal parameters were readjusted in the exothermic reaction section. It is possible to quickly review the state of cell thermal runaway in accordance with external heating conditions, initial temperature, SOC and current conditions by utilizing the implemented 1D modeling. It is expected that the safety margin of prototypes can be considered in advance based on this study.

목차

Abstract
1. 서론
2. 열폭주 이론
3. 열폭주 시험 및 결과 분석
4. 배터리 1D 모델링
5. 결론 및 향후 과제
References

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0