메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
김민경 (서울과학기술대학교)
저널정보
대한건축학회 대한건축학회논문집 大韓建築學會論文集 第38卷 第11號(通卷 第409號)
발행연도
2022.11
수록면
187 - 198 (12page)

이용수

DBpia Top 5%동일한 주제분류 기준으로
최근 2년간 이용수 순으로 정렬했을 때
해당 논문이 위치하는 상위 비율을 의미합니다.
표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The "Green Smart Future School" started as a core policy project of the Ministry of Education to transform an old school building into an integrated future school with an educational environment, learning methods, and curriculum. A common characteristic of many schools shown in the preceding analysis is the priority consideration for securing the southern classroom. As a result, schools still had a monotonous spatial composition consisting of only classrooms and corridors, and students" space use and access were limited as the classrooms were separated into common, multi-purpose open spaces. The school is summarized as an innovative reorganization of the school space, a learning method that emphasizes smart and green, a school that contributes to the local community and safe schools. This project will be an opportunity to transform many old schools that were rigidly and uniformly planned according to the standard design into an environment optimized for the future curriculum. This study analyzed the key elements of future schools and suggested 12 elements through research related preceding researches on educational environments that are effective for promoting children"s creativity and learning, and considered their common characteristics as the key elements of this plan.

목차

Abstract
1. 서론
2. 선행연구 고찰
3. 사례분석과 공간별 계획
4. 건축계획
5. 결론
REFERENCES

참고문헌 (20)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0