메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
오효정 (전북대학교) 박용진 (전북대학교)
저널정보
한국중국어교육학회 중국어교육과연구 중국어교육과연구 제38호
발행연도
2022.11
수록면
1 - 19 (19page)
DOI
10.24285/CLER.2022.11.38.1

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
We attempted a Contrastive Analysis(CA) of Korean-Chinese language study using the big data analysis method. The target of analysis is 1,316 research papers in Korean-Chinese language contrast, using the ‘Co-Occurrence Words Analysis’ and ‘Word Network Analysis’ methods. We divided into three periods and looked at the trends of control studies for the ‘Title’ and ‘Abstract’ of paper.
1) The CA between Korean and Chinese language has been continuously carried out since 1989, and the analysis contents are gradually becoming more detailed. In addition, research on ‘culture’ of the Korean-Chinese language has been continuously shown since 2010.
2) Since 2015, the contrast study of Korean-Chinese language has not been connected to L2 Education, and has remained in the CA study. We hope that the results of CA studies will be more actively linked to L2 Education. And we look forward to starting a CA study that can help ‘L2 Korean-Chinese language education’ from now on.
3) In L2 Education research, from the perspective of ‘learners’ and ‘teachers’, most of the CA studies so far have been conducted focusing on ‘learners’. We look forward to more research for ‘teachers’.
4) In L2 education research, among ‘difference’ and ‘similarity’, most of the studies so far have been conducted focusing on ‘difference’. We look forward to the start of research analyzing ‘similarity’.

목차

Ⅰ. 서론
Ⅱ. 연구 방법
Ⅲ. 핵심 주제와 의미구조 중심의 분석
Ⅵ. 결론
참고문헌
ABSTRACT

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2023-720-000299533