(연구배경 및 목적) 산업유산 재생공간은 지역 개발 사업의 일환으로서 낙후된 도시 문제와 세계적인 환경 문제에 대한 대안으로 도시 개발의 트렌드가 되었다. 국내에서도 각 지역에서 공공부문의 주도로 다양한 재생공간 프로젝트가 진행되고 있다. 국내 재생공간은 지역 공공 정책적인 측면에서 물리적 공간의 가치를 시각적으로 형상화하는 데 중점을 두고 있다. 이는 공급자 중심의 계획으로 지역의 복합문화 공간이자 관광객 유치를 위한 지역 특색 공간의 역할을 기대한다. 그러나 현재의 일부 재생공간은 지역의 역사적, 문화적 가치에 대한 전달력 부족과 콘텐츠 차별성 부재, 공급자 중심의 정책 등으로 인해 지속적인 이용자의 흥미를 끌지 못했고, 그 결과 운영 및 활성화 문제가 발생하고 있다. 본 연구에서는 산업유산 재생공간의 활성화와 가치향상을 위해 스페이스 브랜딩 관점에서 산업유산 재생공간의 특성에 관한 사례 연구를 진행하고, 이를 통해 산업유산 재생공간의 방향성을 모색하고자 한다. (연구방법) 먼저, 산업유산 재생공간과 스페이스 브랜딩의 선행연구를 통해 개념을 재정립하고, 산업유산 재생공간과 스페이스 브랜딩의 요소를 도출한다. 이를 바탕으로 스페이스 브랜딩 관점에서 산업유산 재생공간 특성을 도출하였다, 이후 도출한 특성을 중심으로 대상 공간을 선정하여 사례 연구를 진행한다. 대상 공간은 국내외 6곳으로 선정하고, 각 공간에서 특성이 어떻게 발현되는지 분석하였다. (결과) 분석한 결과는 다음과 같다. 먼저 사례별로 살펴보면, 사례 A. B. D 는 역사적, 문화적 특성의 적극적인 시각화로 정체성을 구현한 대표적인 사례로 판단된다. 산업유산을 디자인적 요소 및 컨텐츠로 활용하고 다양한 공간운영으로 지역 활성화의 결과를 나타내었다. 사례 C는 역사적, 문화적 특성이 역사적 유산과 현대 구조와 결합하여 시너지를 낸 대표적인 사례로 스페이스 브랜딩 관점에서 성공적이 사례이다. 사례 E는 환경적 특성이 중심이 되는 사례이다. 과거 산업유산 건축의 외관의 요소보다는 건축적 구조를 활용한 재생공간으로 역사적 특성의 시각화가 아쉬운 부분이다. 본 연구의 종합 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 산업유산 재생공간은 역사적 가치를 시각적 요소로 적극적으로 활용할 때, 재생공간의 정체성을 직관적으로 표현하며 효과적으로 전달할 수 있다. 둘째, 산업유산 재생공간은 문화적 특성을 기반으로 차별화되고 지속 가능한 컨텐츠를 제공하는 전략적 접근이 필요하다. 셋째, 산업유산 재생공간은 경제적인 효율성과 환경개선으로 삶의 질 향상에 기여할 수 있다. (결론) 도시 재생공간의 활성화를 위한 방안으로 현대 상업공간의 경쟁력 향상과 활성화의 중심 키워드 전략인 스페이스 브랜딩의 관점에서 재생공간의 사례 분석을 통해 방향성을 모색하였다. 이를 통해 산업유산 재생공간의 지속적인 활성화를 위한 기초 자료가 되길 기대한다.
(Background and Purpose) As part of local development projects, industrial heritage regeneration spaces have become a trend in urban development as an alternative to outdated urban problems and global environmental challenges. In Korea, various regeneration space projects are being carried out in each region, led by the public sector. Domestic regeneration spaces are focused on visually shaping the value of physical space in terms of local public policy. This is a supplier-centric plan that serves as a multicultural space in the region and a regional feature space to attract tourists. However, some current regeneration spaces have failed to attract the interest of users due to the lack of transmission of local historical and cultural values, lack of content differentiation, and provider-centric policies, resulting in operational and activation problems. In this study, we will conduct a case study on the characteristics of industrial heritage regeneration spaces from a space branding perspective to revitalize and improve the value of industrial heritage regeneration space, as well as a case study on the East Sea to explore the direction of industrial heritage regeneration space. (Method) First, the concept of industrial heritage regeneration space and space branding is established through the prior literature, and elements of industrial heritage regeneration space and space branding are derived. Based on this, industrial heritage regeneration space characteristics were derived from a space-branding perspective, and the target space was selected based on the characteristics derived afterwards to conduct a case study. The target space selected were six places at home and abroad, and the study analyzed how the characteristics were expressed in each space. (Results) The results of the analysis are as follows. Cases A, B, and D are prime examples of identity as an active visualization of historical and cultural characteristics. They utilized industrial heritage as design elements and content and showed the results of regional revitalization through various space operations. Case C is a successful example of how historical and cultural characteristics have synergistically combined with historical heritage and modern structures from a space-branding perspective. Case E is an example where environmental characteristics are central. Rather than the elements of the exterior of industrial heritage architecture in the past, the regeneration space utilizing architectural structures is a poor visualization of historical characteristics. First, industrial heritage regeneration spaces can intuitively express and effectively convey the identity of the regeneration space when actively utilizing historical value as a visual element. Second, industrial heritage regeneration spaces require a strategic approach for providing differentiated and sustainable content based on cultural characteristics. Third, industrial heritage regeneration spaces can contribute to improved quality of life through economic efficiency and environmental improvement. (Conclusions) As a way to revitalize urban regeneration spaces, we will explore the direction through case analysis of regeneration spaces from the perspective of space branding, which is the central keyword strategy of improving and revitalizing the competitiveness of modern commercial spaces, and through this, we hope this study will become the basis for the continuous revitalization of industrial heritage regeneration spaces.