이 연구의 주된 목적은 전통 수리시설의 축조 관련 전설과 전통지식의 관련성을 파악하는 것이다. 이제까지 농업수리에 대해서는 경제적 혹은 농업기술사적 접근이 주를 이루었다. 하지만 이 연구는 구비문학적 접근을 시도하였다. 전통 수리시설 축조 전설을 통해 이들이 갖는 민속수리학적 지식으로서의 전통지식을 찾고자 한 것이다. 연구 결과는 간략히 다음과 같다.
첫째, 전설은 크게 보(洑)에 관한 것과 저수지[池]에 관한 것으로 구분되며, 보에 관한 것이 대종을 이룬다. 이는 조선후기 전통사회의 수리시설이 보 중심이었다는 사실과 부합한다. 이들 전설은 역사적 성격이 강하며 수리 시설의 축조가 지역사의 중요한 전환점이 되었음을 드러낸다.
둘째, 전설의 기본 서사구조는 도깨비, 현몽, 하늘의 도움, 기이한 현상 등과 같은 초월적 존재의 도움으로 수리시설의 축조를 완성하였다는 것이며, 초월적 존재가 무엇이냐에 따라 전설은 세 유형으로 구분된다. 제1유형은 도깨비형, 제2유형은 현몽형(現夢型), 제3유형은 기이형(奇異型)이다. 제1유형은 도깨비들이 사람을 대신해 봇둑을 쌓아주는 것이며, 제2유형은 보의 수로 위치를 현몽으로 계시받는 유형이다. 그리고 제3유형은 기이한 현상이 일어나 수리시설을 완성하는 유형이다.
셋째, 전설의 유형과 수리시설 종류 사이에는 깊은 관련성이 있는데, 제1유형은 보 축조 중심이고, 제2유형은 관개수로 건설 중심이다. 두 유형 사이에는 뚜렷한 구분이 있다. 그리고 제3유형은 보 축조, 관개수로, 저수지 등에 관한 전설이 섞여 있다.
넷째, 전설의 서사적 전개 자체에는 전통지식이 잘 드러나지 않는다. 초월적 경이로움이 전설의 구조를 장악하기 때문이다. 전설의 올바른 이해는 수리시설의 현장을 함께 고려할 때 가능하다. 제1유형은 보의 위치 선정과 축조방법에 관한 전통지식이, 제2유형은 토질을 비롯한 국지토양학(local pedology) 지식이나 지형 그리고 서리나 강설 등의 자연현상과 관련한 전통지식들이 확인된다. 제3유형은 제2유형에서 확인되는 것들이 반복되며, 저수지의 경우, 둑 위치에 관한 전통지식이 확인된다.
다섯째, 전설은 수리시설의 축조라고 하는 역사적 사실에 기반하고 있다. 그런 점에서 지역사와 수리사 그리고 전설 사이의 상호관련성이 두드러진다. 특히 구체적인 시기와 인물, 그리고 특정 위치 등이 비교적 상세하게 제시되어 수리시설의 축조를 통한 지역의 개발과정이 어떻게 전개되어왔는지를 알려주고 있다. 그래서 수리시설 축조 전설은 기억의 수리사이자 지역사이다.
The purpose of this study is to grasp the relationship between legends and traditional knowledge related to the construction of traditional irrigation facilities. Until now, the study on agricultural irrigation has been mainly conducted through an economic or agricultural technology history approach. This study, however, attempts an oral literature approach. Through the legend of the construction of a traditional irrigation facility, it is intended to find traditional knowledge as ethnohydrology. The results of the study are briefly as follows.
First, legends are largely divided into those about weirs(洑) and reservoirs(池), and most of them are about weirs. This is consistent with the fact that the irrigation facilities in the traditional society of the late Joseon dynasty were centered on weirs. Legends related to reservoirs date back to the early Joseon dynasty. These legends have a strong historical character and reveal that the construction of the hydraulic facility was an important turning point in local history.
Second, the basic narrative structure of a legend is that the construction of an irrigation facility was completed by a transcendent being, heavenly help, a strange phenomenon, a reward for a good deed, a revelation of god, a goblin, etc., and there are three types depending on what the transcendent being is. The first type(FT) is the goblin type, the second type(ST) is the foretelling in a dream type(現夢型), and the third type(TT) is the strange phenomenon type(奇異型). FT is for the goblins to build up and block dams on behalf of people, and ST is the type in which the location of the weirs and waterways is revealed in a dream. And TT is the type where a bizarre phenomenon occurs and completes the irrigation facility.
Third, there is a deep relationship between the type of legend and the type of hydraulic facility. FT is a legend centered on weir construction, and ST is a legend centered on the construction of an irrigation channel. There is a clear distinction between the two types. And in TT, legends about weir construction, irrigation channel construction, and reservoir construction are mixed.
Fourth, traditional knowledge is not well revealed in the story of legends because transcendent wonders dominate the structure of the legends. The correct understanding of the legend must consider both the story and the site of the irrigation facility. In this way, FT reveals traditional knowledge about the location selection and construction method of weirs, and ST confirms the knowledge of local pedology including soil quality, topography, and traditional knowledge related to natural phenomena such as frost and snowfall. In TT, those confirmed in the second type are repeated, and the traditional knowledge about the location of reservoir banks is confirmed.
Fifth, legends are based on historical facts, which are commonly referred to as the construction of hydraulic facilities, regardless of their type. In that respect, the interrelationship between local history, irrigation history, and legend stands out. In the legend, the specific time, character, and specific location are presented with details, and it tells how the development process of the region developed through the construction of irrigation facilities. So, the legend of the construction of irrigation facilities is the history of irrigation and the history of the region.