메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
김정란 (진례중학교)
저널정보
국제한국어교육학회 한국어 교육 한국어교육 제32권 제3호
발행연도
2021.9
수록면
55 - 80 (26page)
DOI
10.18209/iakle.2021.32.3.55

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study is to provide a qualitative analysis of interdependence factors based on cooperative learning for Chinese students who have not actively participated class interaction, and to derive factors to promote interaction in the online learning environment. The method of the study analyzed problems that hinder interaction of foreign students through the experience log related to colloquial interactions in the ZOOM online learning environment of five Chinese students, and derived factors that should be considered to promote interaction in online classes centered on the interdependence of cooperative learning. As a result, items that could promote Korean interaction could be categorized into group communication interdependence, psychological environment interdependence, discourse context interdependence, and sub-items that facilitate interaction among group members, resource-role interaction, learning community formation, Korean speaking anxiety, Korean ability to performance, and participation differences. The bottom line is to design a joint class for learners to actively participate in the Korean language online class designed for Chinese students, to guide foreign learners, to provide background knowledge or key information related to major subjects, to understand new class culture, and to provide emotional support.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (17)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0