디지털교과서는 서책형 교과서의 구성과 내용은 그대도 가져오되, 여기에 디지털 기능을 추가한 교과서이다. 교육부의 교과서 개발 계획에 따라 현재 고등학교는 영어 교과만 디지털교과서를 보급하였고, ‘중국어Ⅰ’ 교과는 아직 e-book에 머물러 있다. 그러나 교육부는 2022년 새로운 교육과정을 고시할 예정이며, 향후 ‘중국어Ⅰ’도 디지털교과서로 전환될 가능성이 있다. 그러므로 디지털교과서에 대해 심도 있게 이해하고, 현행 ‘중국어Ⅰ e-book의 현황을 파악하여 새로운 교과서 개발에 반영할 수 있도록 대비할 필요가 있다. 이에 본고는 고등학교 디지털교과서의 개발 원칙을 고찰하고, 이를 기반으로 ‘중국어Ⅰ’ e-book의 장단점을 분석한 후, 향후 디지털교과서 개발을 위한 제언을 하였다.
현재 11종 ‘중국어Ⅰ’ 교과서 중 듣기, 말하기, 읽기, 쓰기 네 영역을 구분하여 제시하고 비교적 다양한 뷰어 제공 기능을 제공하는 e-book을 선별한 결과, 총 4종이었다. 본고는 우선 고등학교 디지털교과서의 개념을 통해 e-book과의 차이점을 살펴보았다. 그리고 디지털교과서의 검정기준을 통해 개발 원칙을 도출하였다. 이를 기반으로 4종 ‘중국어Ⅰ’ e-book을 단원 도입, 듣기, 말하기, 읽기, 쓰기, 활동, 확인문제, 문화의 8개 영역으로 나누어 영역별로 그 장단점을 분석하였다. 현행 ‘중국어Ⅰ’ e-book은 다양한 뷰어 제공 기능을 통해 서책형 교과서에 없는 교수·학습 자료를 추가 제공하고, 자기주도식 학습과 수준별 학습을 유도하였다. 그러나 교사와 학생, 학생과 학생, 학생과 콘텐츠 간의 다양한 상호작용을 유도할 수 있는 기능들을 추가 제공할 필요가 있다. 그리고 플랫폼 영역을 강화하여 교수·학습 자료, 방법, 평가에 있어서 미흡한 점을 보완할 필요가 있다. 향후 e-book보다 교육적 효능이 훨씬 탁월한 디지털교과서의 개발을 기대해본다.
A digital textbook is a textbook with the structure and contents of a paper textbook, but with digital functions added to it. According to the textbook development plan of the Ministry of Education, currently digital textbooks were distributed only for English subjects in high schools, and ‘Chinese I’ subjects are still in the form of e-books. However, the Ministry of Education plans to announce a new curriculum in 2022, and there is a possibility that ‘Chinese I’ will be converted into a digital textbook in the future. Therefore, it is necessary to understand the digital textbook in depth and prepare to reflect the current status of the 'Chinese I e-book' in the development of new textbooks. Thus, this paper examined the development principles of high school digital textbooks, analyzed the pros and cons of the ‘Chinese I’ e-book, and then made suggestions for the future development of digital textbooks.
Among the 11 types of current 'Chinese I' textbooks, 4 types of textbooks were selected because these e-books cover the four language skills separately and provide relatively various viewer functions. First, the paper examined the differences between digital textbooks and e-books through the concept of high school digital textbooks. Next, the development principle was derived through the verification standards of digital textbooks. Based on these principles, the four ‘Chinese I’ e-books were divided into eight areas: unit introduction, listening, speaking, reading, writing, activity, confirmation problem, and culture, and the strengths and weaknesses of each area were analyzed. The current 'Chinese I' e-book provides additional teaching and learning materials not found in paper textbooks through various viewer-providing functions, and encourages self-directed learning and learning by level. However, it is necessary to provide additional functions that can promote various interactions between teachers and students, students and students, and students and content. In addition, by strengthening the platform area, the insufficient areas in teaching/learning materials, methods, and evaluation must be supplemented. In the future, we expect the development of digital textbooks that are much more effective than e-books.