(연구배경 및 목적) 한국의 온실가스 감축 목표는 2020년 30% 감축에서 2030년에는 배출량 전망치의 37% 감축이 이루어져야 한다. 이는 자동차 산업 전반적으로 기회와 재앙을 한꺼번에 가져 왔다. 온실가스 문제는 스마트 시티의 일환인 모빌리티 플랫폼 시장을 앞당겼다. 모빌리티 사회가 대두되면서 고령자, 주부, 장애인, 1인 가구 등 고가의 차량을 운영할 여력이 없거나 상시 이용이 필요 없는 경우 활용할 수 있는 저비용의 차량을 찾고 있다. 모빌리티 사회는 나홀로차량 확대로 경제적인 이유로 초소형 전기차를 찾는 고객이 나날이 늘어나고 있다. 이러한 변화 속에서 고객 선택의 폭을 다양하게 할 시대요구를 반영한 디자인이 필요하다. (연구방법) 연구방법으로는 초소형 전기차는 용도에 따라 다양한 형태로 분석 되기 때문에 여기서는 초소형 전기차의 전기승용차에 한정 짓고자 한다. 디자인의 형태 분석에 따라 형태, 기능, 시스템으로 일반적으로 연구를 하지만 본 연구자는 연구의 질적 향상과 심도있는 연구를 위하여 형태에 초점을 두고 그 중에서 디자인형태 구성요소 중에서 형태, 점, 선, 면, 입체, 색등 다양한 자료가 있지만, 시지각적으로 가장 가독성이 높은 색채를 중점으로 연구하고자 한다. (결과) 본 연구에서는 국내의 초소형 전기차를 EK-001, EK-002, EK-003경우 주조색과 보조색, 강조색이 다양하게 포지션으로 배색된 것에 비하여 해외의 EO-004, EO-005, EO-006의 경우 주조색을 메인으로 두고 보조색, 강조색은 아주 적은 배색 비율을 가지고 있다. 따라서 향후 국내 초소형 전기차개발시 이러한 연구내용을 적용한 색채 계획이 수립 필요하다. (결론) 초소형전기차의 다양한 디자인형태는 실내외 색채 디자인, 공간 조명 디자인, 개인 맞춤형 색채 디자인 플랫폼 등을 비롯하여 외관 색채의 다양한 확장으로 새로운 비즈니스 모델을 창출되길 기대한다. 특히 해외 색채의 경우 사용자의 취향에 따라 다양하게 가변가능한 색채를 사용하고 있으며 기존 색채의 방향에서 벗어나 운전자 선택의 폭을 넓게 하고 있다. 하지만 국내는 해외의 색채계획 수립과 다르게 주조색, 보조색, 강조색 포지션이 명확하지 않은 단점이 있다. 이는 문화적, 민족성의 차이 일수도 있기 때문에 심도 있는 접근과 연구가 향후 필요하다.
(Background and Purpose) Korea's greenhouse gas reduction goal has developed from a 30% reduction in its emission forecast by 2020 to a 37% reduction by 2030. This has created both opportunities and disasters in the automobile industry as a whole. The greenhouse gas problem has accelerated the mobility platform market, which is part of smart cities. With the emergence of a mobile society, demand for low-cost vehicles that can be used for people such as the elderly, housewives, the disabled, and single-person households, or people that do not need to use them all the time, is growing. In the age of mobility, the number of customers looking for ultra-small electric vehicles for economic reasons is increasing. Based on these social realities, a design that reflects the era of diversifying customer choices is needed. (Method) As a research method, ultra-small electric vehicles are analyzed in various forms depending on their application; in this study, we limit them to ultra-small electric vehicles. In general, many types of research are conducted by dividing design into form, function, and system according to the analysis of the form of the design.
However, this research focuses on the form of design for improving research quality through an in-depth study. In addition, among the design type components, there are various data such as shape, dot, line, face, solid, and color, but this study focuses on the color with the highest visual readability. (Results) Therefore, in the case of EK-001, EK-002, EK-003, the casting color, auxiliary color, and highlight color were colored in various positions, whereas in the case of EO-004, EO-005, EO-006 overseas, the auxiliary color and highlight color had a very small color ratio.
Therefore, the color plans that have been applied to the results of this study ought to be used when developing ultra-small electric vehicles in the future. (Conclusions) Various design forms of ultra-small electric vehicles are expected to create new business models by expanding exterior colors, including indoor and outdoor color design, spatial lighting design, and personalized color design platforms. In particular, in the case of overseas colors, various variable colors are used depending on the user's taste, and the driver's choice is broadened away from the direction of the existing color. However, unlike overseas color planning in Korea, there is a disadvantage in that the positions of casting, auxiliary, and highlighted colors are not clear. As this may represent cultural or ethnic differences, in-depth approaches and further research are needed in future.