챗GPT(ChatGPT)는 서비스 시작 5일 만에 100만 사용자를 모으는 등 빠른 성장을 보였다. 가파르게 발전하는 생성형 AI는 검색시장, 교육, 창작 분야에서 큰 변화를 가져올 것으로 예상되며 애니메이션 제작 교육에도 큰 전환점이 될 것이다. 본 연구의 목적은 다음과 같다. 첫째 움직이지 않는 것을 움직이게 하는 영상 제작 기법이라는 Animation 단어의 의미를 생각할 때 많은 공정이 필요한 애니메이션 제작과정에서 높은 효율성을 보이는 생성형 AI를 적용은 것은 당연하다. 둘째, 미드저니(Midjourney), 달리(Dall-E), 스테이블 디퓨전(Stable Diffusion) 과 같은 이미지 생성형 AI의 기술 발전의 속도가 매우 빠르고 강력하여 누구나 쉽게 사용하는 보편적인 저작 도구로 발전할 가능성이 높다. 셋째, 구글, 마이크로소프트는 물론 어도비도 포토샵, 프리미어, 에프터이펙츠와 같은 그래픽 프로그램에 적극적으로 시험 도입하는 등 앞으로 산업계에서도 생성형 AI 사용 여부가 중요한 경쟁력이 될 수 있다. 창작행위를 새롭게 정의해야 할 만큼의 큰 파급력을 지닌 이미지 생성형 AI의 등장으로 애니메이션 제작 교육에서도 그 작동 원리를 이해하고 적극적으로 제작과정에 도입할 필요가 있다. 이에 생성형 AI 등장 초기인 지금의 상황을 정리하고 이미지 생성형 AI에 대한 개념과 특성을 비교 분석하여 애니메이션 제작 교육 연구에 도움이 되고자 한다. 연구 과정은 먼저 인공지능과 생성형 AI를 사용자 수준에서 이해할 수 있도록 생성형 AI의 원리를 설명하고 할루시네이션과 알 수 없는 매개변수의 위험성을 거론한 후 생성형 AI에서 발생할 수 있는 문제점을 오리지널의 실종, 창작성과 저작권 문제, 창작자들의 직업의 위기로 정리하였다. 분석을 위한 배경지식으로는 먼저 이미지 생성형 AI의 원리를 기본 딥러닝 모델들과 함께 설명하고 멀티모달을 사용한 자연어 인터페이스의 중요성을 언급한 후 이미지 생성형 AI를 분석하였다. 분석 결과 현재 교육 환경에서는 먼저 개인별 사용 비용에 대한 문제해결이 선행되어야 하고 서버에 접속하여 사용하는 서비스들과 달리 현재 교육에 사용 중인 프로그램과 친숙하고 호환성도 높은 어도비 파이어플라이(Firefly)를 추천하였다. 다음으로 생성형 AI 활용의 핵심 방법인 프롬프트 교육에서는 상상을 글로 표현할 수 있는 능력과 미술사조, 유명 작가의 아트워크 공부, 카메라 렌즈, 조명, 레이아웃 공부가 필요함을 서술하였다. 특히 AI와 협업 과정에서는 생성된 이미지를 선택하는 과정이 중요하므로 이를 “창의 선택”이라 명명하였다. 본 연구에서 소개한 이미지 생성형 AI에 대한 사용자 수준의 정보들과 프롬프트 작성법에 관한 내용들이 이미지 생성형 AI를 활용한 애니메이션 제작 교육 자료를 준비하는데 참고 자료가 되기를 기대한다.
ChatGPT showed rapid growth, such as collecting 1 million users within 5 days of starting the service. Generative AI, which is developing rapidly, is expected to bring about great changes in the search market, education, and creative fields, and will also be a great turning point in animation production education. The purpose of this study is as follows. First, considering the meaning of the word Animation, which is a video production technique that makes motionless things move, it is natural to apply generative AI that shows high efficiency in the animation production process that requires many processes. Second, the speed of technological development of image-generating AI such as Midjourney, Dall-E, and Stable Diffusion is very fast and powerful, so it is likely to develop into a universal authoring tool that anyone can use easily. is high Third, whether or not to use generative AI can become an important competitive edge in the industry in the future, as Google, Microsoft, and Adobe are actively testing and introducing graphics programs such as Photoshop, Premiere, and After Effects. With the advent of image-generating AI, which has a ripple effect enough to redefine the act of creation, it is necessary to understand its operating principle and actively introduce it into the production process even in animation production education. Accordingly, the present situation, which is in the early stages of the emergence of generative AI, is summarized, and the concept and characteristics of image-generating AI are compared and analyzed to help research on animation production education. The research process first explains the principles of generative AI so that users can understand artificial intelligence and generative AI at the user level, discusses the dangers of hallucination and unknown parameters, and then discusses problems that may occur in generative AI at the original level. disappearance, creativity and copyright issues, and creators’ job crisis. As background knowledge for analysis, first, the principle of image-generating AI is explained along with basic deep learning models, and the importance of natural language interface using multimodal is mentioned, and then image-generating AI is analyzed. As a result of the analysis, in the current education environment, problem solving for individual usage costs must be preceded, and Adobe’s Firefly, which is familiar and highly compatible with the program currently being used for education, is recommended, unlike services that are used by accessing a server. . Next, in the prompt education, which is a key method of using generative AI, it was described that it is necessary to study the ability to express imagination in writing, art trends, famous artist’s artwork, camera lens, lighting, and layout. In particular, in the process of collaborating with AI, the process of selecting the created image is important, so it was named “creative selection”. It is hoped that the user-level information on image-generating AI introduced in this study and the contents on how to write prompts will serve as reference materials for preparing animation production training materials using image-generating AI.