이 글은 조선 후기 청화백자의 확산 시점을 서울 종로 일대 유적의 고고학적 층위를 통해 분석하고, 그배경을 당시 시대적 상황 속에서 살펴보는 데 목적이 있다. 기존의 조선 후기 청화백자에 대한 연구는 문헌기록과 전세품, 그리고 일부 생산유적에서 수습된 유물을 중심으로 진행되었을 뿐 고고학적 출토 사례를 활용한 연구는 부족하였다. 이에 본고는 고고학적 층위별로 출토된 청화백자를 기준으로 당시 관요로 운영된가마터 출토품과 비교하여 문화층의 시기를 구분하며 청화백자의 확산 시점을 재검토하였다. 그리고 청화백자의 생산이 증가한 배경을 수요와 제작 기술을 통해 살펴보았다.
서울 종로 일대는 조선 시대 중심지로 이 일대 유적의 발굴조사 결과 18∼19세기에 제작된 청화백자는조선 후기 문화층인 Ⅱ·Ⅲ·Ⅳ층에서 확인되며 특히 Ⅱ·Ⅲ층에서 많이 수습되었다. 청화백자의 기종은일상 기명인 발·잔·접시 등이며, 문양은 ‘壽’·‘福’자문, 화문, 초화문 등 다양하게 시문되었다. 그중‘壽’·‘福’자문은 층위별로 글씨체, 원권문 등 특징이 다르게 나타난다. 출토 청화백자를 당시 관요로 운영된 금사리, 분원리 요지의 것과 비교 분석해본 결과, Ⅱ층은 분원리 양식인 기벽이 두껍고 사선형으로 올라가며 굽 안쪽이 외측보다 깊게 깎은 수직굽인 것들이 주를 이룬다. Ⅲ층은 얇은 기벽에 양감 있는 금사리 모습과 초기 분원리 양식인 굽 안쪽을 외측보다 깊게 깎은 수직굽의 형태가 동시에 확인된다. Ⅳ층은 기벽이얇고 외반 구연을 갖춘 금사리 특징이 나타난다. 이상의 내용을 통해 보면, Ⅱ층은 19세기∼일제강점기, Ⅲ 층은 18세기 중반∼18세기 후반, Ⅳ층은 17세기∼18세기 중반으로 구분할 수 있다. 결국 17세기 중반 이후청화백자의 생산이 재개되었지만, 본격적인 생산이 시작된 시점은 상업 발달 등 시대적 상황과 연관지어 18세기 중반으로 볼 수 있다. 이후 19세기가 되면 청화백자의 생산량은 최고치에 이르게 된다.
18∼19세기 청화백자의 생산이 증가하게 된 배경은 상품화폐경제의 발달로 청화백자의 수요층이 이전보다 늘었기 때문이다. 사번이 허용되면서 청화백자 등 고급 기명들이 시중에 다량으로 널리 유통되었다. 청화백자의 수요가 날로 증대해지자 관요에서는 기술적으로 변화를 시도하였다. 이는 먼저 청화백자의 안료인 회회청을 쉽게 구할 수 있게 되었기 때문이다. 다음은 갑발, 번조 기술, 굽 받침법 등 제작 기술이 시기에 따라변화하였다. 금사리, 분원리 시기가 되면 새로운 형태의 갑발이 등장하고 분원리 시기일 때 갑발을 포개쌓아이전에 비해 청화백자의 많은 양을 제작할 수 있게 되었다. 또한 양질, 조질백자에 따라 굽 받침법이 모호해지고 원료의 사용법 변화 등으로 인해 양질백자의 품질은 떨어졌으나 이것은 대량생산의 요구로 인한 변화로생산성을 높이기 위한 노력으로 볼 수 있다.
The purpose of this article is to analyze the spread of blue and white porcelain in the late Joseon Dynasty through the archaeological layer of the ruins around Jongno, Seoul, and to examine the background in the context of the times. Existing studies on blue and white porcelain in the late Joseon Dynasty were conducted mainly on literature records, transmitted, and relics collected from some production sites, and studies using archaeological excavated cases were lacking. In this regard, this paper reviewed the spread of blue and white porcelain by classifying the period of the cultural layer by comparing it with the artifacts excavated from the Royal kiln(Gwanyo) operated as an official kiln at the time based on the blue and white porcelain excavated by archaeological layer. In addition, the background of the increase in production of blue and white porcelain was examined through demand and production technology.
In the Jongno area of Seoul, as a result of the last request for request in this area during the Joseon Dynasty, blue and white bags made in the 18th and 19th centuries were identified in the Ⅱ, Ⅲ, and Ⅳ layers, which were the cultural layers of the late Joseon Dynasty, and many were collected in the Ⅱ and Ⅲ layers. The types of blue and white porcelain are everyday utensils, such as feet, cups, and plates, and the patterns are decorated in various ways, such as the Chinese characters '壽' and '福', flower patterns, and flower patterns. Among them, ‘壽’ and ‘福’ characters have different characteristics, such as handwriting and original text, for each layer. As a result of comparing and analyzing the excavated blue and white porcelain with Geumsa-ri and Bunwon-ri gist, which were operated as government kilns at the time, Tier Ⅱ is mainly of the Bunwon-ri style, with a thick, diagonally curved wall and a vertical bend with the inside of the heel cut deeper than the outside. In layer Ⅲ, the appearance of a golden sari with a sense of volume on a thin wall and the shape of a vertical heel with the inside of the heel cut deeper than the outside, which is the early Bunwon-ri style, are confirmed at the same time. The IV layer is characterized by a thin wall and a hallux valgus. Looking through the above, layer II can be divided into the 19th century and the Japanese colonial period, layer III from the mid-18th century to the late 18th century, and layer IV from the 17th to the mid-18th century. Eventually, the production of blue and white porcelain resumed after the mid-17th century, but the full-scale production began in the mid-18th century in connection with the times, such as commercial development. In the 19th century, the production of blue and white porcelain reached its peak.
The reason for the increase in the production of blue and white porcelain in the 18th and 19th centuries is that the demand for blue and white porcelain increased more than before due to the development of commodity-money economy. With the permission of the Sabeon(私燔), high-quality porcelain such as blue and white porcelain were widely distributed in large quantities on the market. As the demand for blue and white porcelain increased day by day, Gwanyo attempted technological changes. First of all, as blue dye, the pigment of blue and white porcelain, became easily available. On the other hand, production techniques such as gab-bal(匣鉢), firing technique, and the foot style changed over time. In the period of Geumsa-ri and Bunwon-ri, a new type of gabbal appeared, and during the period of Bunwon ri, it was possible to produce a larger amount of blue and white porcelain than before by stacking the gabbal on top of each other. In addition, depending on the yangjil(high quality) and jojil(rough quality) of the white porcelain, the foot style became ambiguous, and the quality of the yangjil white porcelain, such as the use of raw materials, declined, but this can be seen as an effort to increase productivity due to changes due to the demand for mass production.