(연구배경 및 목적) ESG는 환경(Environment), 사회(Social), 지배구조(Governance)로 기존의 기업방식인 재무제표가 우선이 되는 방식이 아닌, 기업의 지속가능성과 사회적 가치 창출과 같은 비재무적인 성과를 우선시하는 개념이다. 최근 코로나19로 예상하지 못했던 세계 경제적 위기를 경험하고 있으며, ESG 방식처럼 사회변화에 영향을 받지 않는 지속 가능한 경영이 필요한 시대라는 결과를 입증하는 결정적인 계기로서, 앞으로의 사회는 근본적이고 체계적인 변화와 다양한 방식을 통합하기 위한 새로운 접근이 필요한 실정이다. 이에 본 연구는 ESG 사회 회복력을 위한 환경조성을 기조로 하여, 현 디지털 시대 미디어 매체를 통해 예술적 환경을 조성하고 지속 가능한 방향과 방법을 연구하는 데에 목적을 둔다. (연구방법) 연구범위는 문화예술 범위 내 미디어아트 환경조성으로 설정하여 도시 공간 내에서 공공적 가치를 공유하는 대상으로 ESG 리질리언스를 위한 미디어아트 환경조성의 타당성과 가능성을 살펴본다. 사례지를 대상으로 ESG 평가 요소와 미디어아트 특성들의 적용 가능성을 살펴보고 디지털 미디어아트 환경 조성을 통해 앞으로의 ESG 시대에 적용 가능한 핵심 요소들과 활용방식을 파악한다. (결과) ESG의 환경요소는 친환경성, 친환경 기획, 환경경영, 환경관리 등 대부분에 적용되고 있었다. 사회 요소는 지역사회 참여, 지역경제 발전 등과 같은 사회적 책임에서 찾아볼 수 있었다. 마지막 지배구조 요소에서는 커뮤니티 구성의 협력성 외에는 발견되지 않았다. 미디어아트 환경조성의 기능적 3가지 특징에는 예술성, 기술성, 공공성이 충족되고 있었으며, 사회적 특징으로는 문화적 역할과 사회발전을 위한 매개적 역할, 그리고 미디어아트 환경 조성의 과정에서의 다양한 협업 관계의 형성이 나타났다. (결론) 미디어아트와 ESG 리질리언스의 공통된 요소인 상호협력성은 협력적 관계에 대한 적극적인 태도와 방식 강화의 필요성을 나타낸다. ESG요소 중 환경과 사회 요소의 밀접한 관련성, 그리고 지배구조 요소의 활성화에 대한 필요성, 사회적 상호협력 방식의 활성화에 따라 강화될 가능성을 확인함에 따라, 미디어아트의 특성 분석은 ESG 사회에 적용할 수 있는 가치적 수단이라 판단된다. 본 연구는 ESG 리질리언스를 위한 미디어아트 환경 조성을 제시함으로써 향후 디지털 시대의 공간 계획에 있어 다양한 범위가 상호 작용하면서 환경적, 사회적, 예술적 변화를 통해 지속 가능한 환경 조성에 기여할 것으로 기대된다.
(Background and Purpose) ESG is a concept that prioritizes non-financial outcome, such as corporation’s sustainability or social value creation, rather than prioritizing pre-existing method of financial statements by Environment, Social, Governance. We are experiencing unexpected global economic crisis from COVID-19 and as a decisive opportunity to prove that it is an era that sustainable management that is not affected by social change like ESG method, the future society will need new approach to integrate fundamental, systematic change, and various methods. So this research is based on environmental development for ESG social resilience, and put purpose on developing artistic environment through present digital era media and studying sustainable direction and method. (Method) Research range is set to be creating media art environment within cultural art range, and to examine feasibility and possibility of creating a media art environment for ESG resilience as a target sharing public value within urban space. With some cases, we will examine the applicability of ESG evaluation elements and media art characteristics, and identify the key elements and application methods which are applicable in future ESG era through creating digital media art environment. (Results) ESG’s environmental factors were applied to most of environment friendly, eco-friendly planning, environmental business, environmental management etc. Social elements were found in social responsibilities such as, community participation, community economic development, etc. Nothing except cooperation of community organization was found in the last governance element. The three functional characteristics of creating media art environment were satisfied with artistry, technology and publicity, and social characteristics were cultural role and mediating role for social development, and formation of various cooperation relationships in the process of creating media art environment. (Conclusions) The mutual cooperation, common factor of media art and ESG resilience, shows necessity of active attitude and reinforcement of method toward cooperative relationship. Based on the close relevance of environmental and social elements in ESG elements, and the necessity of activation in management structure elements, and the possibility of strengthening as activation of social cooperation method, analysis of media art characteristic is decided to be valuable method applicable in ESG society. By presenting creating media art environment for ESG resilience in this research, it is expected that contribute to the creation of a sustainable environment through environmental, social, artistic changes while wide ranges interacting in spatial planning in the future digital era.