(연구배경 및 목적) 오늘날 사회·문화적 변화와 함께 혁신적인 IT기술의 박달로 온라인 사업이 활성화됨에 따라 일상의 대부분이 온라인으로 가능해졌고, 공간에 대한 소비자들의 니즈가 다각화되어 오프라인 공간 또한 빠르게 변화되고 있다. 특히, F&B 분야는 타 브랜드와 차별화를 통한 경쟁력 확보를 위해 다른 분야의 산업 또는 기술과 결합하여 기존의 영업방식에서 벗어나 새로운 융·복합적인 형태의 공간을 만듦으로써 업종 간 경계가 뒤섞이는 빅블러 현상이 두드러지고 있다. 따라서, 본 연구에서는 융합디자인이 적용된 식음공간의 공간 특성을 도출함으로써 앞으로의 융합적 식음공간 디자인의 방향성을 제시하고 미래의 F&B 공간계획의 기초자료를 마련하는데 목적이 있다. (연구방법) 2장에서는 시대적 변화에 따른 공간디자인 패러다임의 변화를 이해하고 선행연구를 바탕으로 융합에 대한 이론적 개념을 고찰한다. 3장에서는 F&B 브랜드 공간이 다른 유형의 산업과 결합 또는 융합되어 나타나는 탈 경계적 현상을 살펴보고 산업간 융합으로 나타나는 공간디자인 특성을 도출하여 그 의미를 정의한다. 4장에서는 해외 F&B 산업이 다른 산업과 융합되어 만들어진 공간 사례를 선정하고 3장에서 도출한 공간적 특성이 어떻게 나타나고 있는지 조사 분석하였다. (결과) 서로 다른 이종 산업의 결합으로 F&B 분야와 타 분야가 융합된 공간디자인을 해외사례를 중심으로 사례분석을 실시하였다. 산업간 융합에서 기업, 소비자, 서비스의 세 가지 관점별로 융합의 목표 및 지향하는 바에 따른 공간적 특성은 사례별로 비중의 차이는 보였으나 차별성, 혁신성, 지속성, 심미성, 정체성, 가치성의 모든 특성이 고르게 나타나고 있었다. 융합이 적용된 F&B 공간의 특성은 기업 관점의 차별성, 소비자 관점의 지속성, 서비스 관점의 가치성이 대표적인 특성으로 두드러지게 나타났다. (결론) 과거의 융합은 예술·문화·과학·기술 등의 분야에서 주로 이뤄지고 연구되어져 왔으며 산업 및 업종간의 경계가 분명했던 반면 현대 사회에서는 복합적인 소비자의 니즈를 반영하기 위해 산업 간 융합이 점차 다양해지고 있다. 융합으로 산업간 경계가 모호해짐에 따라 공간디자인에서도 다양한 형태와 특징들을 보이고 있으며 특히 F&B 분야는 차별화 전략으로 보다 더 융합 공간으로 전개될 것으로 예측됨에 따라 F&B 공간계획을 위해 융합적 공간에 관한 추가적인 연구가 필요하다.
(Background and Purpose) Today, with the invigoration of online businesses from innovative IT technology with social and cultural changes, most of daily life has become possible online, and offline space is also rapidly changing as consumers' needs for space diversify. Particularly, in the food and beverage (F&B) sector, to secure competitiveness through differentiation from other brands, the Big Blur phenomenon is prominent by creating a new convergence and complex type of space away from the existing business method. Therefore, this study aims to present the direction of the future convergence of F&B space design and prepare basic data for future F&B space plans by deriving the spatial characteristics of the food and beverage space to which the convergence design is applied. (Method) In Chapter 2, the variations in the spatial design paradigm depend on the changes in time and the theoretical concept of convergence is examined based on prior research. Chapter 3 examines the phenomenon of boundary-less spaces emerging from the combination or convergence of F&B brands with other types of industries, and derives the spatial design characteristics resulting from inter-industry convergence to define their significance. In Chapter 4, overseas F&B industry cases created by combining with other businesses are selected, and the spatial characteristics derived in Chapter 3 are investigated and analyzed. (Results) We conducted a case study on spatial design featuring the convergence of F&B and other industries focusing on overseas cases. The spatial characteristics based on the three perspectives of companies, consumers, and services in the convergence of industries showed differences in weight, depending on the goals and directions of convergence for each case. However, all the characteristics of distinctiveness, innovation, sustainability, aesthetics, identity, and value were evenly present. The characteristics of F&B spaces applying convergence are prominently shown in the discrimination of the company's perspective, sustainability of the consumer's perspective, and the value of the service perspective. (Conclusion) In the past, convergence was primarily achieved and researched in fields such as art, culture, science, and technology, and the boundaries between industries and sectors were clear. However, in modern society, the convergence between industries is becoming more diverse, reflecting the complex needs of consumers. As the boundaries between industries become blurred owing to convergence, various forms and characteristics are shown in spatial design. In particular, the F&B industry is predicted to develop more complex spaces as a differentiation strategy, and additional research on convergent spaces is necessary for F&B space planning.