일학습병행과 같은 이원화 직업교육훈련의 본질은 학교의 이론적 지식과 기업현장의 실무적 경험 간의 연계와 통합에 있다. 이때 교육훈련의 품질은 주어진 학습환경에서 지식과 기술이 얼마나 효과적으로 훈련생에게 전이될 수 있느냐에 달려있다. 일학습병행의 목적은 단기적으로 학습근로자 개인의 직무능력을 향상시킬 뿐만 아니라, 중장기적으로는 조직의 생산성과 효율성을 높여 결국 기업의 경쟁력의 원천을 제공하는 것이다. 따라서 학습근로자의 지식전이 수준은 교육훈련의 효과성을 평가하는 핵심 지표일 수 있다. 그러나 기존의 성과평가 기준은 중도탈락률, 자격시험 합격률, 고용유지율 등 정책적 관점에 집중되어 왔다.
본 연구는 일학습병행에 참여하는 학습근로자의 지식전이 메커니즘에 관한 실증분석이다. 먼저 문헌검토를 통해 직업교육훈련에서 훈련생의 지식전이에 영향을 미치는 요인들을 도출한 후, 요인들 간의 인과관계에 근거하여 연구가설을 설정하였다. 이를 바탕으로 일학습병행의 맥락에서 학습환경, 학습몰입, 지식통합, 그리고 지식전이 간의 구조적 관계를 설정한 연구모형을 제시하였다. 이를 추정하기 위해 일학습병행에 참여하고 있는 K대학의 142명의 학습근로자를 대상으로 데이터를 수집하여 실증분석을 실시하였다. 분석결과에 의하면, 학습근로자의 학습환경은 학습몰입에 정(+)의 영향을 미치며, 학습몰입은 다시 지식전이에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 특히 학습근로자의 지식통합이 학습몰입과 지식전이 간의 인과관계를 완전매개하고 있음이 검증되었다. 즉 지식전이는 직무지식의 특성상 학습근로자가 상이한 학습환경의 경계를 넘나들며 주도적인 맥락화와 성찰을 통해 지식과 경험의 통합이 이루어질 때 비로소 완성된다.
본 연구의 학문적 의의는 일학습병행의 맥락에서 지식전이의 메커니즘을 검증한 것과 지식전이 과정에서 지식통합의 매개효과를 발견한 데에 있다. 본 연구는 분석결과로부터 일학습병행에서의 효과적인 지식전이를 위한 실무적 시사점을 제시하였다. 첫째, 학습근로자가 먼저 일학습병행의 학습원리를 바르게 이해하고 실천할 수 있도록 소위 ‘고기 잡는 법(learn how to learn)’을 숙지시켜야 한다. 둘째, 지식통합역량의 배양을 위해 학습근로자가 교육기관과 직무현장을 의미 있게 교번할 수 있도록 맥락화와 자기성찰을 위한 기회와 수단이 제공되어야 한다. 셋째, 교육기관은 학습근로자의 효과적인 지식전이를 촉진하기 위한 교육콘텐츠와 교육훈련방법을 지속적으로 혁신해야 한다.
The essence of dual study lies in the connectivity and integration between the theoretical knowledge of the school and the practical experience of work. The quality of vocational education and training depends on how effectively knowledge and skills can be transferred to trainees in a given learning environment. Knowledge transfer refers to the degree to which a trainee acquires knowledge, skills, and attitudes through the education and training and then applies them effectively in his/her workplace. The purpose of the dual study is not only to improve the job competence of individual trainees in the short term, but also to increase the productivity and efficiency of their organizations in the mid to long-term and ultimately provide a source of corporate competitiveness. Therefore, the level of knowledge transfer can be a key indicator to evaluate the effectiveness of vocational education and training. The existing indicators, however, have been have been excessively focused on policy perspectives such as dropout rate and employment retention rate.
This study is an empirical analysis of the knowledge transfer mechanism in the dual apprenticeship system. First, through a literature review, main factors affecting the knowledge transfer in vocational education and training were derived, and then a research model was presented that described a structural relationship between learning environment, learning engagement, knowledge integration, and knowledge transfer. To estimate this model, an empirical analysis was conducted by using the data from 142 learning workers at K-University. According to the analysis results, it was confirmed that learning environment of learning workers has a positive effect on learning engagement, and learning engagement has a positive effect on knowledge transfer. In particular, it was verified that knowledge integration of learning workers fully mediates the causal relationship between learning engagement and knowledge transfer. In other words, knowledge transfer is completed when learning workers integrate knowledge and experience through contextualization and reflection, crossing the boundaries of different learning environments in school and work.
This study is academically significant in that it verified the path of knowledge transfer in the context of dual study and found the mediating effect of learning workers' knowledge integration. From the analysis results, the study presented practical implications for creating effective knowledge transfer in the dual study. First, it is necessary to remind learning workers of the so-called ‘learning how to fish' so that they can recognize and practice the learning principles of dual study. Second, the opportunities and means for contextualization and reflection should be provided to learning workers in order to promote their knowledge integration capabilities. Third, in order to improve the knowledge integration capabilities of learning workers and promote the effectiveness of knowledge transfer, educational institutions should continue to innovate their educational contents and methods.