본 연구는 긍정리더십을 통해 구성원들이 느끼는 컴페션과 긍정적 감정, 직무성과의 메카니즘을 실증한 연구이다. 본 연구의 분석에 사용한 표본은 기업 내 조직구성원 304명이다. 본 연구의 목적은 첫째, 긍정리더십이 컴페션에 미치는 영향과 직무성과에 미치는 영향을 검증하는 것이다. 둘째, 본 연구는 컴페션이 긍정적 감정에 미치는 영향과 긍정적 감정이 직무성과에 미치는 영향을 밝히고자 하며 셋째, 긍정리더십과 직무성과의 관계에서 컴페션과 긍정적 감정의 이중매개효과를 실증하고자 한다. 연구방법은 국내 기업에 종사하는 구성원들을 표본으로 하여 CFA분석 후 구조방정식 모형을 활용하여 가설을 검증하였다. 연구결과 본 연구에서 예측한 가설은 모두 지지가 되었고, 컴페션과 긍정적 감정의 이중매개 효과 역시 유의한 것으로 실증되었다. 따라서 본 연구는 긍정리더십이 컴페션에 미치는 유의한 영향을 실증했다는 이론적 시사점뿐만 아니라 컴페션과 긍정적 감정의 이중매개효과를 밝혀냈다는데 의의가 있을 것이다. 경영학 조직행동 분야에서 긍정리더십과 컴페션의 관계를 실증한 연구가 희소한 것을 반영하면 본 연구는 향후 긍정리더십과 컴페션이 결과변수에 미치는 후속연구에 이론적 기반을 제공할 것으로 예상한다. 또한 긍정리더십과 컴페션의 향상이 조직 내 긍정적 조직문화와 공감적 조직문화를 형성할 것으로 기대한다. 즉, 본연구는 긍정리더십과 컴페션을 경험한 구성원들이 느끼는 긍정적 감정이 조직 수준에서의 긍정적 조직문화형성에 기여할 것이라는 실무적 시사점을 지닌다.
This study demonstrates the mechanism of compassion, positive emotions, and job performance that members feel through positive leadership. The sample used in the analysis of this study was 304 organizational members within the company. Second, this study aims to reveal the impact of compassion on positive emotions and the impact of positive emotions on job performance. Third, it seeks to demonstrate the double mediating effect of compassion and positive emotions in the relationship between positive leadership and job performance. The research method used a sample of members working in domestic companies to verify the hypothesis using CFA analysis and structural equation modeling. As a result of the study, all hypotheses predicted in this study were supported, and the dual mediating effects of compassion and positive emotions were also proven to be significant. Therefore, this study will be meaningful in that it not only has theoretical implications in demonstrating the significant impact of positive leadership on compassion, but also reveals the double mediating effect of compassion and positive emotions. Considering that there are few studies that demonstrate the relationship between positive leadership and compassion in the field of organizational behavior in business administration, this study is expected to provide a theoretical basis for follow-up studies on positive leadership and compassion on outcome variables in the future. In addition, it is expected that the improvement of positive leadership and compassion will form a positive and compassionate organizational culture within the organization. In other words, this study has practical implications that the positive emotions felt by members who have experienced positive leadership and compassion will contribute to the formation of a positive organizational culture at the organizational level.