본 연구는 한국창의과학재단에서 주관한 2022년 동계 디지털새싹 캠프의 SW·AI 교육프로그램에 참여한 청소년들이 인식하는 효과를 개념도 방법론을 적용하여 탐색하는 것을 목적으로 하였다. 발달단계에 따른 교육 효과 차이를 고려하여 학교급을 구분하여 모집하였으며, 그 결과 중학생 23명, 고등학생 1-2학년 16명, 예비대학생 21명이 본 연구에 참여하였다. 연구 결과에 따르면, 중학생들이 인식한 주요 효과는 ‘협업활동의 경험’, ‘신기술에 대한 이해 및 새로운 적용 가능성의 발견’, ‘도전 경험을 통한 성취감’, ‘SW·AI 관심의 심화’ , ‘체험을 통한 SW·AI 원리의 이해’였으며, 고등학교 1-2학년 학생들은 ‘SW·AI 교육 프로그램 구성에 대한 만족’, ‘상호작용을 통한 학습’, ‘긍정적 자기평가 향상’, ‘진로 탐색’, ‘흥미 및 성취감’, ‘SW·AI 교육 프로그램에 대한 이해 및 친근감’, ‘지식의 확장과 적용에 대한 의지’를 주요 효과로 인식하였다. 예비대학생(고등학교 3학년 학생들)의 경우, ‘SW·AI 교육 프로그램 구성에 대한 만족’, ‘예비 대학생활 적응’, ‘SW·AI 프로그램에 대한 지식과 기술의 향상, ‘상호작용을 통한 학습’, ‘성취 경험을 통한 관심의 심화’를 효과로 보고하였다. 본 연구결과는 SW·AI 교육 프로그램의 효과가 다양한 영역에 걸쳐 나타나며, 특히 발달단계에 따라 공통적인 효과와 특수한 효과가 공존하고 있음을 시사한다.
The purpose of this study is to explore the effects perceived by teenagers who participated in the SW·AI education programs of the 2022 Winter ‘Digital Saessak Camp’ hosted by the Korea Foundation for the Advancement of Science & Creativity by using a concept-mapping approach. Participants were recruited by different developmental stages. As a result, 23 junior high school students, 16 1st- and 2nd-year high school students, and 21 pre-college students (3rd-year high school students who were admitted to a university) participated in this current study. The results are as follows; The major outcomes reported by junior high school students were ‘experience of collaborative activities,’‘understanding of new technologies and discovering new applications,’‘sense of accomplishment through challenging experiences,’‘deepening of interest in SW·AI,’ and‘understanding of SW·AI principles through experience’ while high school freshmen and sophomores perceived ‘satisfaction with the organization of the SW·AI education program,’‘learning through interaction,’‘enhanced positive self-evaluation,’‘career exploration,’‘interest and achievement,’‘understanding and familiarity with the SW·AI education program,’ and ‘willingness to expand and apply knowledge’ as important outcomes. Pre-college students reported ‘satisfaction with the organization of the SW·AI training program,’ ‘adjustment to pre-college life,’‘improvement in knowledge and skills in the SW·AI program,’‘ learning through interaction,’and‘deepening of interest through achievement experiences’as significant ones. The findings of this study indicate that SW and AI education programs are effective across a wide range of domains, and common and special effects coexist across the developmental stages.