본 연구는 최근 OTT 플랫폼 시장에서 경쟁우위를 차지하기 위해 스포츠 중계방송 콘텐츠의 중요성이 높아지는 상황에서 OTT 스포츠 중계방송 콘텐츠 특성이(유희성, 독점성, 정보성, 참신성)이 시청 만족, 시청 충성도, 지속이용의도에 미치는 영향을 확인하고자 하는 목적이 있다. 총 237부의 자료를 사용하여 SPSS ver. 21.0의 활용을 통해 빈도분석, 탐색적 요인분석, 신뢰도 분석, 상관관계분석, 다중회귀분석을 실시하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, OTT 스포츠 중계방송 콘텐츠 특성 중 유희성, 정보성, 참신성이 시청 만족에 정적인 영향을 미쳤으며, 독점성은 시청 만족에 영향을 주지 못하는 것으로 나타났다. 둘째, OTT 스포츠 중계방송 콘텐츠 특성 중 유희성, 정보성, 참신성, 독점성이 시청 충성도에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, OTT 스포츠 중계방송 콘텐츠 특성 중 유희성, 정보성, 참신성이 지속이용의도에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 독점성은 부적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이를 바탕으로 OTT 스포츠 중계방송 콘텐츠 중요성을 확인하고 이용자의 지속적인 이용에 대한 대안과 OTT 시장에서 우위를 점할 수 있는 대안을 제시하였다.
The domestic OTT platform market is focusing on the production and securing of sports broadcast content to gain an advantage in domestic and foreign competition. Therefore, at this point where the importance of OTT sports broadcast content is emphasized, systematic research on content characteristics is needed. Accordingly, this study was conducted to specifically examine the impact of the characteristics of OTT sports broadcast content(playfulness, exclusivity, informativeness, novelty) on viewer satisfaction, viewer loyalty, and the intention to continue using it. A total of 237 data points were used, and frequency analysis, exploratory factor analysis, reliability analysis, correlation analysis, and multiple regression analysis were conducted using SPSS ver. 21.0. The results of the study are as follows. Firstly, among the characteristics of OTT sports broadcast content, playfulness, informativeness, and novelty had a positive impact on viewer satisfaction, while exclusivity did not affect viewer satisfaction. Secondly, playfulness, informativeness, novelty, and exclusivity of OTT sports broadcast content characteristics had a positive impact on viewer loyalty. Thirdly, playfulness, informativeness, and novelty of OTT sports broadcast content characteristics had a positive impact on the intention to continue using them, while exclusivity had a negative impact. Based on this, the importance of OTT sports broadcast content was confirmed, and alternatives for the continuous use of users and alternatives to gain an advantage in the OTT market were proposed.