이 논문은 곧 다가올 한국의 다문화 사회에 어떻게 한국교회의 정체성과 미래 사역이 어떻게 형성되고 대비할 것인가를 논하는 것이다. 이를 통해 한국교회는 단일적 전통교회에서 다문화교회로 전환될 것이다. 현재 한국 사회는 초저출산, 초고령화와 같은 심각한 문제에 직면해 있으며, 동시에 노동력 부족으로 인한 한국경제도 심각한 문제이다. 이를 극복하기 위한 많은 해결책이 나오고 있다. 그중 하나가 공개적으로 ‘이주민의 적극적 유입’이다. 이에 따라 2023년 한국의 이주민 수는 2,507,584명이다. 즉, 대한민국 전체 인구의 4.89%가 이주민이다. 대부분 전문가는 외국인 인구가 전체 인구의 5%를 넘을 때 그 나라가 ‘다문화 사회’에 진입했다고 본다. 이는 이미 한국 일부 지역에서 심각한 ‘이민자 집중’이 일어나고 있음을 보여준다. 또한 준비되지 않은 국내 거주자들은 다문화적 삶에 불만을 품고, 이주민들은 다문화 상황에 대해 혼란스러워하며, 한국 생활에 적응하는 데 어려움을 겪고 있다. 끊임없이 확대되는 ‘이민자 집중’ 현상은 한국전역으로 확산하고 있으며, 교육, 일자리, 생활 상황에도 밀접하게 반영되고 있다. 이에 정부와 지방자치단체는 ‘사회적 통합’에 위협을 느끼고 다양한 대책을 제시하고 이행하려 하고 있다. 하지만 한국교회는 이런 상황에서도 전통적인 해외전도나 해외선교 방식을 고수하고 있다. 코로나19 사태로 한국교회는 교인 수에 큰 타격을 입었고 정체성 위기를 겪고 있다. 이를 극복하기 위해 많은 전도 방식과 신학적 대책이 제시되고 있지만, 사회 변화에 대응한 목회적, 선교적 방법은 논의되지 않고 있다. 이 논문은 한국 사회의 현 상황에 비추어 “다문화 선교교회”라는 정체성을 지닌 현대적 기독교 신앙공동체가 신속하게 형성되어야 한다고 주장한다. 이러한 “다문화 선교교회”로서의 다문화 신앙공동체는 세계화로 인해 변화하고 있는 세계 선교 현장에서 가장 적합한 선교 주체가 될 수 있다. 예를 들어, 이 논문은 이민자 밀집 지역 중 하나인 인천 연수구 “함박마을” 근처에 있는 “한국기독교장로회 온누리선교교회”의 사역을 제시한다.
This argues how the identity and future ministries of Korean churches will be formed and prepare for Korea’s multicultural society. It will lead Korean churches to transform from monolithic traditional churches to multicultural churches. At present Korean society faces severe issues such as ultra-low birth rate and super-aging, and at the same time, Korean economics due to a lack of labor. Overcoming them, many solutions are coming up. One of them is publically an “active influx of migrants”. Accordingly, the number of migrants in Korea is, in 2023, 2,507,584 people. In other words, it presents 4.89% of the entire population of South Korea as migrants. Most experts consider a country to have entered a 'multicultural society' when the foreign population exceeds 5% of the total population. This shows that in some areas of Korea, serious 'immigrant concentration' is already taking place. In addition, unprepared domestic residents are dissatisfied with their multicultural life, immigrants are confused about their multicultural situation, and have difficulty adapting to life in Korea. The ever-expanding phenomenon of 'immigrant concentration' is spreading throughout all regions of Korea and is also closely reflected in education, work, and living situations. As a result, the government and local governments feel threatened by 'social integration' and are trying to present and implement various measures. However, Korean churches are maintaining traditional methods of foreign evangelism or overseas missions in this situation. During the COVID-19 situation, Korean churches have suffered a great blow to their church membership and a crisis of identity. Many evangelism methods and theological countermeasures are being proposed to overcome this, but pastoral and missionary methods are not being discussed in response to social changes. This paper insists that a contemporary Christian faith community should be formed quickly with the identity of a "multicultural mission church" in light of the current situation in Korean society. This multicultural faith community as a "multicultural mission church" can be the most appropriate missionary subject in the global mission field, which is changing due to globalization. For example, it presents the ministry of the "Onnuri Mission Church of the Presbyterian Church in the Republic of Korea" near "Hambak Village" in Yeonsu-gu, Incheon, one of the immigrant-dense areas.