메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
김태연 (서원대학교)
저널정보
한국생활과학회 한국생활과학회지 한국생활과학회지 제34권 제1호
발행연도
2025.2
수록면
165 - 181 (17page)
DOI
10.5934/kjhe.2025.34.1.165

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study examined the impact of problem-based learning (PBL) in real-time online classes for undergraduate students majoring in clothing and textiles. To evaluate the impact, students completed a 5-point Likert scale survey following non-e-PBL and e-PBL lessons to assess cognitive and behavioral engagement, peer group interaction, problem-solving skills, and overall learning satisfaction. Results showed statistically significant improvements in students' cognitive engagement, behavioral engagement, reciprocal peer interactions, problem-solving skills, and learning satisfaction after participating in e-PBL sessions. An analysis of students' self-reflection journals revealed that the real-time e-PBL approach, which required students to create a project implementation plan and solve problems within a set timeframe, facilitated a deeper understanding of course content, increased class participation, and enhanced peer collaboration and problem-solving skills. These findings suggest that e-PBL could serve as an effective pedagogical strategy to achieve desired learning outcomes in higher education.

목차

Abstract
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 이론적 배경
Ⅲ. 연구 방법 및 내용
Ⅳ. 연구 결과
Ⅴ. 결론 및 제언
REFERENCES

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-151-25-02-092469085