본고에서는 고구려 말기 집권자였던 연개소문의 생몰년에 대해 알아보았다. 연개소문의 생년에 대해서는 『삼국유사』의 보덕이암조에 인용된 『唐書』와 『⾼麗古記』를 주목하여 기존 사료들과 교차 검증을 진행하였다. 그 결과 『⾼麗古記』 보다는 기존의 사료와도 일정 부분 교차검증이 가능한 『唐書』에 신뢰성이 있다고 보았다. 『唐書』에 의하면 연개소문의 생년은 613년 혹은 614년으로 추측된다. 이는 선행연구에서 추론했던 연개소문의 생년대인 610년대와도 부합한다. 연개소문의 몰년에 대해서는 666년 설, 665년 설, 664년 설, 663년 설을 재검토하였다. 이에 『舊唐書』‧『新唐書』‧『資治通鑑』‧『冊府元龜』‧『三國史記』‧『日本書紀』‧「泉男⽣墓誌」‧「泉獻誠墓誌」에 기술된 고구려의 내전 상황부터 살펴보았다. 그 결과 666년 5월은 천헌성이 당에 입조한 시기이고, 666년 6월 7일은 고종이 글필하력에게 출병 조서를 내린 시점으로 연개소문의 사망시점을 전하는 기사가 아니라는 것을 재확인하였다. 통설에서는 「泉男⽣墓誌」에서 전하는 남생이 태막리지에 취임한 시기인 665년 설을 연개소문의 몰년으로 이해하고 있다. 그러나 665년은 남생이 태막리지에 취임한 시기일 뿐 연개소문의 사망시점을 담보하지 않는다는 한계가 있다. 664년 설은 『일본서기』의 기록에 기반을 두고 있다. 『일본서기』는 연개소문의 몰년을 유언과 함께 구체적으로 664년 10월로 기술하고 고구려와 긴밀하였던 왜의 기록인 만큼 언뜻 가장 신뢰성이 있어 보인다. 그러나 『일본서기』는 고구려의 내전을 666년이 아닌 667년으로 기술하여 1년의 기년오차가 있다. 663년 설은 이러한 『일본서기』의 1년 오차를 조정하여 도출된 견해이다. 『일본서기』에서 주목할 만한 점은 연개소문의 사망과 고구려의 내전을 3년의 시차를 두고 기록하였다는 것이다. 이를 염두하고 기년을 조정한다면 연개소문의 몰년은 663년으로 볼 수 있다. 연개소문 사망 후 남생이 태막리지에 취임한 시기는 665년이다. 663년 설은 연개소문의 사망인 663년과 남생의 태막리지 취임인 665년 사이의 3년의 시차를 고구려의 3년상 풍습으로 이해하였다. 널리 알려졌듯이 고구려와 당은 661~662년에 치열한 전쟁을 치렀다. 당은 수천 척의 함선을 동원하고도 패배했기 때문에 대외적으로 토번의 도전을 받게 되고, 대내적으로도 경제와 민생이 불안정한 정국에 놓였다. 결국 663년 8월 당 고종은 패전의 모든 책임을 자신에게 돌리며, 고구려 침공 준비를 중단하는 조서를 발표하면서 사실상 고구려와의 종전선언을 하였다. 이러한 분위기 속에서 남생은 부친인 연개소문의 탈상을 치를 수 있던 것으로 보인다.
In this paper, the year of the birth and death of Yeon Gaesomun, who was in power at the end of Goguryeo, were considered. The year of Yeon Gaesomun's birth was considered by paying attention to the 『唐書』 and the 『高麗古記』 comparing them with existing 『三國遺事』. As a result, it was judged that the 『唐書』 that match the contents of the existing history books were more reliable than the 『高麗古記』. According to the 『唐書』, the year of Yeon Gaesomun's birth is estimated to be 613 or 614. This also coincides with the 610s, when Yeon Gaesomun was born, which was speculated in previous studies. The years of Yeon Gaesomun's death were reviewed from 666, 665, 664, and 663. Accordingly, the civil war situation of Goguryeo recorded in various historical books was reviewed. As a result, May 666 was the time when "Heonseong" joined the party, and June 7, 666 was the time when Gāo zōng issued a letter of dispatch to Qibi Heli, and it was reconfirmed that it was not an article that delivered the time of Yeon Gaesomun's death. According to the existing majority theory, 665 years, when Namsaeng was inaugurated as "Tamakriji" in "泉男生墓誌", is the year when Yeon Gaesomun died. However, 665 is the time when Namsaeng took office in Taemakji, and there is a limitation that it does not guarantee the time of death of Yeon Gaesomun. The 664 view is based on the record of the 『日本書紀』 specifically recorded the year of Yeon Gaesomun's death as October 664 along with his will, and it is the most reliable record of Japan, which was closely related to Goguryeo. However, the 『日本書紀』 recorded Goguryeo's civil war as 667, not 666, and there is a one-year error. The 663 view was derived by adjusting the one-year error of the 『日本書紀』. What is noteworthy about the 『日本書紀』 is that the death of Yeon Gaesomun and the civil war of Goguryeo were recorded with a three-year time difference. If the year is adjusted in consideration of this, the year that Yeon Gaesomun died can be considered as 663. After the death of Yeon Gaesomun, the period of Namsaeng's inauguration in "Taemakriji" was 665. The 663 view identified the three-year time difference between 663, the year of Yeon Gaesomun's death, and 665 years, Namsaeng's inauguration in Taemakriji, as the three-year funeral period, which is Goguryeo's funeral custom. As was widely known, Goguryeo and the Tang Dynasty fought a fierce war between 661 and 662. Since the Tang Dynasty was defeated even by mobilizing thousands of ships, it was likely to be challenged by Tibet externally and to be in a situation of unstable economy and public opinion internally. Eventually, in August 663, Emperor Gāo zōng of the Tang Dynasty made a significant declaration to stop preparing to invade Goguryeo, blaming himself for the defeat. This was, in fact, the Tang Dynasty's declaration of the end of the war with Goguryeo. In this atmosphere, "Namsaeng" was able to hold the funeral of his father, Yeon Gaesomun, for three years in accordance with the procedure.