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논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

오재민 (부경대학교, 부경대학교 대학원)

지도교수
이일영
발행연도
2015
저작권
부경대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수1

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이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

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In this study, the author studied a high pressure pump used in GDI(Gasoline Direct Injection) engine system focusing on simulation model development. The high pressure pump is a core component in fuel supply systems of GDI engines. Through the study, generation and damping of pressure pulsation in the pump were handled with a great deal of weight.
In chapter 2, operating principle of the high pressure pump was analysed. Then, simulation model of the high pressure pump was developed by using AMESim software.
In chapter 3, volumetric efficiency and pressure pulsation characteristic were investigated through a preliminary experiment with the pump. In addition, effective bulk modulus of the pulsation damper was measured using a newly devised test equipment. And, the damper modeling on AMESim software was suggested based on the results of the preliminary experiments.
In chapter 4, the experimental results in chapter 3 were compared with the simulation results obtained the simulation model in chapter 2 and 3. Through the process, the validity of the simulation model was confirmed.
In chapter 5, The effects of main design parameters such as oil temperature and high pressure chamber volume on the pump performances were investigated by simulations using the verified simulation model.
Consequently, it was confirmed that a reliable simulation model for a high pressure pump in GDI(gasoline direct injection) engine system was developed in this study. The author expects that the simulation model can be utilized to check performance variations depending on design parameters′ change in newly designed high pressure pumps in GDI engines.

목차

목 차
Abstract
기호설명
제 1 장 서론
1.1 연구의 배경
1.2 연구의 개요
제 2 장 고압 연료 펌프계의 시뮬레이션 모델
2.1 고압 연료 펌프계의 구조 및 작동 원리
2.2 고압 연료 펌프계의 시뮬레이션 모델 구성
제 3 장 고압 연료 펌프의 기초 특성 실험
3.1 맥동 댐퍼의 맥동 감쇠 특성 실험
3.1.1 고압 연료 펌프계의 맥동원 분석
3.1.2 실험 장치 구성
3.1.3 압력 맥동 계측 실험 결과
3.2 맥동 댐퍼의 유효 체적탄성계수 측정 실험
3.2.1 실험 장치 구성
3.2.2 측정 실험 방법
3.2.3 측정 실험 결과
3.3 고압 펌프의 성능 시험
3.3.1 실린더 내부 압력 측정 시험
3.3.2 용적 효율 측정 시험
제 4 장 고압 연료 펌프계의 시뮬레이션 모델 검증
4.1 흡입측 압력 맥동 비교
4.2 실린더 내부 압력 비교
4.3 용적 효율 비교
제 5 장 고압 연료 펌프계의 주요 설계 파라미터 고찰
5.1 맥동 댐퍼의 유효 체적탄성계수 에 따른 펌프 맥동 특성 32
5.2 고압 체임버의 체적 요소 변화에 따른 펌프 성능
5.2.1 용적 효율 특성
5.2.2 고압 펌프의 초기 작동 시간 특성
5.3 가솔린의 온도 변화에 따른 펌프 성능
5.3.1 가솔린의 온도별 유체 속성
5.3.2 온도 조건에 따른 펌프 성능 시뮬레이션
제 6 장 결 론
참고문헌

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