본 연구는 청소년기 중 가장 많은 스마트폰 중독을 보이고 있는 중학생의 스마트폰 중독이 학교생활적응에 어떠한 영향을 미치는지 파악하고, 선행연구를 통해 청소년의 스마트폰 중독, 학교생활적응과 밀접한 관련이 있는 것으로 확인 된 자기통제력과 일상적 스트레스의 매개효과와 부모감독의 조절효과를 확인하기 위해 실시되었다. 청소년이 하루 중 가장 많은 시간을 보내고, 다양한 상호작용이 이루어지는 곳이 학교라는 점을 감안하여 학교생활적응을 주요 종속변수로 정하였다. 연구 결과 도출을 위해 부산광역시 소재 중학교 2곳 300명을 대상으로 설문지 조사를 진행하였으며, 수집된 자료는 SPSS 18.0 통계 프로그램을 통해 신뢰도 계수, 빈도분석, T-test, 일원배치 분산분석, 다중회귀분석, 위계적 회귀분석의 방법으로 분석하였다.
이를 통해 다음과 같은 결과가 도출되었다.
첫째, 중학생의 26.1%가 스마트폰 중독으로 나타나 주의가 필요하다. 이는 중학생 4명 중 1명이 스마트폰 중독이라는 것을 나타내며, 스마트폰 사용 시간을 적절히 조절할 수 있도록 주변 환경의 지원과 관심이 요구된다. 둘째, 인구사회학적 특성에 따라 스마트폰 중독, 자기통제력, 일상적 스트레스, 부모감독, 학교생활적응에 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 여학생의 스마트폰 중독이 더 높았으며, 3학년 학생이 1학년 학생에 비해 스마트폰 중독이 더 높은 것으로 나타났다. 반대로 자기통제력과 학교생활적응에서는 1학년 학생이 3학년 학생에 비해 높은 점수를 보였다. 또한 성적이 상위권인 학생이 하위권인 학생에 비해 자기통제력과 부모감독이 높았으며, 학교생활적응 역시 높은 것으로 나타났다. 경제수준에서는 아주 넉넉한 집단이 어려운 집단에 비해 학교생활적응이 원만한 것으로 나타났다. 가정에 대한 만족도에서는 가정에 매우 만족하는 집단이 불만족 집단에 비해 학교생활적응 점수가 높았으며, 반대로 스마트폰 중독과 일상적 스트레스에서는 불만족 집단의 점수가 더 높은 것으로 나타났다. 셋째, 스마트폰 중독에 따라 자기통제력, 일상적 스트레스, 학교생활적응에 차이가 있는 것으로 나타났다. 스마트폰 중독 집단이 일반사용자 집단에 비해 자기통제력과 학교생활적응 점수가 낮은 것으로 나타났으며, 일상적 스트레스 점수는 더 높은 것으로 나타났다. 넷째, 중학생의 스마트폰 중독이 학교생활적응에 영향을 미치는 과정에서 자기통제력은 완전매개효과가 있으며, 일상적 스트레스는 부분매개효과가 있는 것으로 나타났다. 즉 스마트폰 중독이 자기통제력에 영향을 미치고, 자기통제력 수준에 따라 학교생활적응에도 영향을 미치는 것을 의미한다. 또한 스마트폰 중독이 학교생활적응에 직접적으로 영향을 주기도 하지만, 스마트폰 중독이 일상적 스트레스를 거쳐 학교생활적응에 간접적인 영향을 주기도 한다는 것을 의미한다. 다섯째, 중학생의 스마트폰 중독이 학교생활적응에 영향을 미치는 과정에서 부모감독은 조절효과가 있는 것으로 나타났다. 이는 부모감독이 중학생의 스마트폰 중독과 상호작용하여 학교생활적응에 미치는 영향이 달라짐을 의미한다.
본 연구는 스마트폰 사용자 급증에 따라 스마트폰 중독이 늘어나는 시점에서 중학생의 스마트폰 중독이 청소년의 중요한 교육환경인 학교생활에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고, 이 과정에서 자기통제력과 일상적 스트레스의 매개효과와 부모감독의 조절효과를 살펴봄으로써 올바른 학교생활적응을 위한 지도 방법과 교육 자료를 제공하였다는 점에 의의가 있다.
The present research is to understand the effects of the smart phone addiction of middle school students, which shows the highest results of the smart phone addiction during the adolescent period, on the school adjustment; and to confirm the mediating effect of self control and daily stress and the regulation effect of parental supervision, which have been confirmed to have a close relation to the smart phone addiction of adolescents and school adjustment through preceding researches. Regarding that the school is where the adolescents spend the most time during the day and have various kinds of interactions, the school adjustment is decided as a major dependent variable. Questionnaire surveys have been carried out targeting three hundred students in 2 different middle schools located in Busan for the results of the research, and the collected data has been analyzed through reliability coefficient, analysis of frequency, T-test, one-way analysis of variance, multiple regression analysis, and hierarchical regression analysis using the SPSS 18.0 statistical program.
The following results have been deduced from the above methods.
First, it requires for attention that 26.1% of middle school students show the signs of the smart phone addiction. This means one out of four middle school students has the smart phone addiction, and thus, supports and care from surrounding environment are needed to properly adjust the usage time of smart phones. Second, meaningful differences have been showed in the smart phone addiction, self control, daily stress, parental supervision, and school adjustment by the sociodemographic characteristics. Female students show more possibilities of the smart phone addiction, and the third grade students have higher results on the smart phone addiction than the first grade students. But on the other hand, the first grade students received higher scores in self control and school adjustment than the third grade students. Also, self control and parental supervision are high when the grades of the students are in the upper ranks compare to the students who are in the lower ranks in their grades, and the school adjustment was high as well. A group who answered to have a very wealthy household economical status shows amicable school adjustment compare to a group who answered to have a poor household economical status. A group who answered to have a fully satisfying family life has the high scores in school adjustment compare to a group to answered to have a non-satisfying family life, and on the contrary, the group to answered to have a non-satisfying family life has high scores in the smart phone addiction and daily stress. Third, it is showed that there are differences in self control, daily stress, and school adjustment by the degree of the smart phone addiction. A group with the smart phone addiction has lower scores in self control and school adjustment than a group consists of general smart phone users, and daily stress scores is shown to be higher. fourth, self control shows the full-mediation effect in the process of the smart phone addiction of middle school students affecting school adjustment, and daily stress shows the segmental-mediation effect. Thus, it means that the smart phone addiction affects self control, and the degree of self control affects school adjustment. Also, it means that the smart phone addiction direction not only directly affects school adjustment, but also indirectly affects school adjustment through daily stress. fifth, it is showed that parental supervision has a mediating effect in the process of the smart phone addiction affecting the middle school students on school adjustment. This means that the effect on school adjustment differs by the interaction of the parental supervision and the smart phone addiction of the middle school students.
The present research has a significance by showing the effects of the smart phone addiction of middle school students on school life, which is a major educational environment for adolescents, at the stage of increasing smart phone addiction by the sudden increase of smart phone users; and by providing teaching methods and education materials for proper school adjustment through examining the mediating effect of self control and daily stress and the regulation effect of parental supervision.
Key words : smart phone addiction, self control, daily stress, parental supervision, school adjustment
Ⅰ. 서 론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구문제 5Ⅱ. 이론적 배경 61. 학교생활적응 62. 스마트폰 중독 93. 자기통제력 134. 일상적 스트레스 155. 부모감독 19Ⅲ. 연구 방법 221. 연구대상 및 자료수집절차 222. 측정도구 223. 연구모형 284. 자료처리 및 분석방법 30Ⅳ. 연구 결과 및 해석 321. 중학생의 스마트폰 사용실태 322. 인구사회학적 특성에 따른 스마트폰 중독, 자기통제력, 일상적 스트레스, 부모감독, 학교생활적응의 차이 423. 중학생의 스마트폰 중독에 따른 자기통제력, 일상적 스트레스, 부모감독, 학교생활적응의 차이 484. 중학생의 스마트폰 중독이 학교생활적응에 영향을 미치는 과정에서 자기통제력, 일상적 스트레스의 매개효과 495. 중학생의 스마트폰 중독이 학교생활적응에 영향을 미치는 과정에서 부모감독의 조절효과 53Ⅴ. 논의 및 결론 561. 요약 및 논의 562. 결론 및 제언 65참고문헌 67Abstract 78부록 81