본 연구는 보육교사의 교사효능감, 조직몰입, 행복감의 관계를 살펴보고 교사효능감과 조직몰입의 관계에서 행복감의 매개효과를 알아보는데 목적이 있다. 본 연구의 대상은 서울특별시와 경기도 지역의 어린이집에서 근무하는 보육교사 380명을 대상으로 진행되었으며, 설문도구는 첫째, 보육교사의 일반적 특성을 알아보기 위해 8문항의 설문을 실시하였다. 둘째, 보육교사의 교사효능감은 Riggers와 Enochs(1990)가 개발한 과학교수효능감 검사도구를 이분려(1998), 장미정(2011)이 어린이집 상황에 맞게 수정하여 김명란(2016)이 사용한 도구를 사용하였다. 셋째, 보육교사의 조직몰입은 Porter, Steers Mowday와 Boulin(1974)이 개발한 조직몰입 설문지와 Lee, Allen, Meyer와 Rhee(2001)가 개발한 조직몰입 측정도구를 고광혁(2011)이 수정·보완하고 박동현(2014)이 사용한 도구를 사용하였다. 넷째, 보육교사의 행복감은 Argyle(2001)이 개발한 옥스퍼드 행복 척도를 최영옥(2011)이 탐색적 요인 분석을 통해 OHQ 29문항에서 21문항으로 수정·보완하여 황리라(2015)가 사용한 도구를 사용하였다. 본 연구의 절차는 예비조사 20명, 본 조사 420명을 대상으로 설문을 실시하여 최종 380명의 설문을 분석 자료로 사용하였다. 통계분석은 SPSS 21.0을 사용하여 통계처리 하였으며 자료 분석은 보육교사의 교사효능감과 조직몰입, 행복감에 대해 알아보고자 기술통계를 실시하였고, 교사효능감, 조직몰입, 행복감의 관계를 알아보기 위해 Pearson의 상관관계 분석을 실시하였으며, 교사효능감과 조직몰입의 관계에서 행복감의 매개효과를 검증하기 위해 Baron과 Kenny(1986)의 방법에 따라 회귀분석과 통계적 검증을 위해 Sobel Test를 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째 보육교사의 교사효능감, 조직몰입, 행복감의 일반적 경향을 알아보기 위해 기술통계를 실시한 결과, 보육교사들이 인식하고 있는 교사효능감, 조직몰입, 행복감은 평균 이상 수준인 것으로 나타났다. 교사효능감의 하위요인은 개인적 교수효능감, 일반적 교수효능감 순으로 나타났고, 조직몰입은 정서적 몰입, 규범적 몰입, 지속적 몰입 순으로 나타났으며 행복감은 외적행복, 내적행복, 자기조절 행복 순으로 나타났다. 둘째, 보육교사의 교사효능감, 조직몰입, 행복감의 관계를 알아보기 위하여 상관관계 분석을 실시한 결과 보육교사의 교사효능감, 조직몰입, 행복감은 유의한 정적 상관관계를 나타났다. 셋째, 보육교사의 교사효능감과 조직몰입의 관계에서 행복감의 매개효과를 살펴본 결과, 보육교사의 행복감은 교사효능감이 조직몰입에 미치는 영향에 대하여 부분매개변인으로서의 역할을 하였다. 본 연구는 보육교사의 교사효능감과 조직몰입에 관계에서 행복감의 의해 매개되어짐을 밝혀 교사효능감이 조직몰입에 영향을 미치는데 있어 행복감이 중요한 변인임을 알아본 점에서 의의가 있다. 본 연구가 보육교사의 교사효능감, 조직몰입, 행복감을 이해하는데 기초자료가 되기를 바라며 궁극적으로 교사의 근무환경이 개선되어지고, 보육의 질이 높아지기를 기대한다.
The purpose of this study was to examine the relationship among teacher efficacy, organizational commitment, and happiness of childcare teachers. The present study also aimed to investigate the mediating role of happiness on the relationship between teacher efficacy and organizational commitment. 380 teachers currently working at childcare centers in Seoul and Gyeonggi provinces participated in the study. In order to investigate teachers’ general characteristics, the survey with 8 questions was used. Also, Enochs and Riggs’s(1990) Science Teaching Efficacy Belief Instruments(STEBI), which was modified by Lee(1998) and Chang(2011), was used to examine teacher efficacy. Porter, Steers, Mowday & Boulin’s(1974) Organizational Commitment Questionnaire (OCQ), and Lee, Allen, Meyer, & Rhee’s(2001) The Three- Component Model of Organisational Commitment, which was modified by Park(2014), were used to explore teachers’ organizational commitment. Lastly, the Oxford Happiness Questionnaire(OHQ), which was developed by Argyle(2001), revised into 21 questions by Choi(2011), and utilized by Hwang(2015), was conducted to assess teachers’ happiness. 20 teachers participated in the preliminary study, 420 teachers participated in the main investigation, and total of 380 teachers’ surveys were used for data analysis. By using SPSS 21.0, descriptive analysis on teacher efficacy, organizational commitment, and happiness was carried out. Furthermore, Pearson’s correlation analysis was conducted in order to investigate the relationship among teacher efficacy, organizational commitment, and happiness. Finally, to examine the mediating role of happiness on the relationship between teacher efficacy and organizational commitment, by referring Baron & Kenny(1986), the Sobel test was conducted for regression analysis and statistical validation. The results of the present study were as follows. First, according to the descriptive analysis, childcare teachers’ perceived teacher efficacy, organizational commitment, and happiness were higher than the average. Among the sub-factors of teacher efficacy, the score for teachers’ self-efficacy was higher than the score for general efficacy. In the organizational commitment factors, Affective Commitment(AC) scored the highest, followed by Normative Commitment(NC), and Continuance Commitment(CC). Among happiness scores, external factors preceded internal factors and sense of control. Second, the correlation analysis indicated that childcare teachers’ teacher efficacy, organizational commitment and happiness had positive correlation. Lastly, childcare teachers’ happiness partially mediated the relationship between teacher efficacy and organizational commitment. The current study is meaningful by showing the importance of childcare teachers’ happiness in the relationship between teacher efficacy and organizational commitment. It is expected that the results of this study will be used as preliminary data for the future studies on teacher efficacy, organizational commitment, and happiness of childcare teachers. Moreover, it is hoped that the findings of this study will eventually contribute to improving childcare teachers’ work environment, and child care quality.
목차
Ⅰ. 서 론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구 문제 63. 용어의 정의 7Ⅱ. 이론적 배경 81. 교사효능감 81) 교사효능감의 개념 82) 교사효능감의 하위요인 103) 보육교사의 교사효능감 112. 조직 몰입 151) 조직몰입의 개념 152) 조직몰입의 하위요인 163) 보육교사의 조직몰입 203. 행복감 221) 행복감의 개념 222) 행복감에 영향을 미치는 요인 243) 보육교사의 행복감 274. 보육교사의 교사효능감, 조직몰입, 행복감의 관계 301) 교사효능감과 조직몰입의 관계 302) 행복감과 교사효능감의 관계 313) 행복감과 조직몰입의 관계 33Ⅲ. 연구방법 361. 연구대상 362. 연구도구 393. 연구절차 434. 자료분석 44Ⅳ. 연구결과 451. 교사효능감, 조직몰입, 행복감의 일반적인 경향 452. 보육교사의 교사효능감, 조직몰입, 행복감의 상관관계 473. 보육교사의 교사효능감이 조직몰입에 미치는 영향에 대한 행복감의 매개효과 50Ⅴ. 결론 및 논의 561. 결론 및 논의 562. 제한점 및 제언 613. 시사점 및 의의 62참고문헌 63부 록 80국문초록 88Abstract 90