다양한 스포츠에서 선수들의 자기관리와 스포츠자신감, 경기력간의 강한 연관성이 밝혀져 있다. 이 관계는 인라인스케이트 선수들에게 있어서도 널리 알려져 있지만, 객관적인 방법론을 사용하여 수행된 연구는 극소수이다. 따라서 본 연구는 인라인스케이트 선수의 자기관리에 따른 스포츠자신감과 인지된 경기력이 어떠한 영향을 미치는가에 대해 분석하고, 선수들의 자기관리, 스포츠자신감, 인지된 경기력 간의 어떠한 상관성과 영향력을 지니는지 다각적으로 규명함으로써 경기에 임하는 인라인스케이트 선수들의 스포츠자신감과 경기력의 향상, 운동수행력 향상과 스포츠 현장에서의 지도자들에게 도움을 보태어 줄 수 있는 기초 자료를 제공하는데 그 목적이 있다 본 연구 진행에 있어서 2016년 대한롤러경기연맹에 등록되어 있는 중·고등학교, 대학 및 실업팀 선수들을 모집단으로 선정하였으며, 2016남원코리아오픈, 제45회 전국소년체육대회, 2016년 스피드 국가대표 선발전에 참가한 선수들을 대상으로 편의표본추출법을 이용하여 표본을 추출 하였다. 총 300부의 유효 표본을 개별 입력하여 본 연구에 최종적으로 분석되어 졌으며, 입력된 자료는 SPSSWIN 21.0 프로그램을 사용하여 자료 분석의 목적에 따라 통계처리 하였다. 통계처리에 사용된 방법으로는 t검증, 신뢰도분석, 요인분석, 일원변량분석, 상관분석, 다중회귀분석 등이 있으며 다음과 같은 결론을 도출하였다. 첫째, 인라인스케이트 선수의 인구통계학적 특성(성별, 소속, 경력, 종목, 입상경력, 국제대회참가)에 따른 자기관리, 스포츠자신감, 인지된 경기력에는 성별, 소속, 경력, 입상경력, 국제대회참가에 따라 차이가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 인라인스케이트 선수의 자기관리가 스포츠자신감에 긍정적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 인라인스케이트 선수의 자기관리는 인지된 경기력에 긍정 또는 부정적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 인라인스케이트 선수의 스포츠자신감은 인지된 경기력에 긍정적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이와 같이 도출된 결과를 볼 때, 인라인스케이트 선수들이 자신의 기량을 최대한 발휘하기 위해 지닌 수많은 잠재적 요인 중에서 자기관리와 스포츠자신감은 최상의 경기력수행을 위함에 있어서 깊은 상관성을 지니며, 중요한 영향을 미친다는 것을 알 수 있었다. 따라서 본 연구의 자료는 비인기 종목인 인라인스케이트의 활성화와 선수들의 경기력 향상을 위한 전략을 마련하며, 지도자의 역할에 대한 기초적인 이론적 발전에도 도움을 줄 것으로 기대된다.
Studies establish that there is a strong connection among the self-management, sport confidence and athletic performance of athletes in various sporting events. This relationship is already widely known among inline skaters, but just a few studies have examined it by taking an objective approach. The purpose of this study was to examine the influence of the self-management of inline skaters on their sport confidence and perceived athletic performance and the correlations and mutual influence of self-management, sport confidence and perceived athletic performance from diverse angles. It''s basically meant to provide athletes and instructors with useful information on how to boost the sport confidence and athletic performance of inline skaters. The secondary school, college and business team players who registered with Korea Roller Sports Federation in 2016 were selected as the population. And the subjects in this study were the players who were selected by convenience sampling from among the players that participated in the 2016 Nam-won Korea Open, the 45th National Junior Athletic Competition and the 2016 speed skating trials. Each of the valid answer sheets from 300 respondents was inputted separately, and the inputted data were analyzed by a statistical package SPSSWIN 21.0. The methods used to make a statistical analysis were t-test, reliability analysis, factor analysis, one-way ANOVA, correlation analysis and multiple regression analysis. The findings of the study were as follows: First, as for the self-management, sport self-confidence and perceived athletic performance of the inline skaters according to demographic characteristics(gender, team, career, event, award-winning career and experience of competing in competitions), there were differences in the three variables according to gender, team, career, award-winning career and experience of taking part in competitions. Second, the self-management of the inline skaters exerted a significant positive influence on sport confidence. Third, the self-management of the inline skaters had a significant positive influence or negative impact on perceived athletic performance. Fourth, the sport confidence of the inline skaters exercised a significant positive influence on perceived athletic performance. The above-mentioned findings of the study suggest that self-management and sport confidence are closely correlated with the best athletic performance among the numerous potential factors of inline skaters that could encourage them to give their utmost to show what they can do, and that the two factors exert a crucial influence on athletic performance. This study is expected to make a contribution to the development of strategies geared toward enhancing the athletic performance of athletes and accelerating the vitalization of inline skating, which is one of unpopular events, and to an advance in theories on instructor roles.
Ⅰ. 서 론 11. 연구의 필요성 12. 연구 목적 53. 연구변인 및 가설 54. 연구의 제한점 65. 용어의 정리 7Ⅱ. 이론적 배경 81. 인라인스케이트의 이해 82. 자기관리 153. 스포츠자신감 214. 인지된 경기력 25Ⅲ. 연구방법 291. 연구대상 292. 측정도구 303. 연구절차 324. 측정도구의 타당도 및 신뢰도 335. 자료처리 38Ⅳ. 연구결과 39Ⅴ. 논의 55Ⅵ. 결론 및 제언 631. 결론 632. 제언 65참고문헌 66부 록 74Abstract 79