메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

양승용 (제주대학교, 제주대학교 일반대학원)

지도교수
김호찬
발행연도
2017
저작권
제주대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수19

표지
AI에게 요청하기
추천
검색

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
In order to improve battery state of charge (SOC) estimation methods, this research developed an electric vehicle (EV) model using Matlab/Simulink software and compared the modelled performance with test data of an EV developed for actual use. To develop a 28 kW EV using an induction motor, a gearbox with a 1 : 5.5 ratio was used in the powertrain. We utilized an 11.1 kWh battery pack, which included a battery management system (BMS), using 20x2 lithium-polymer battery cells. An on-board charger (OBC) with 220V (AC) input and 22A output was used to charge the battery pack. The technical specifications were obtained through various experiments.
Accurate estimation of battery SOC is one of the key problems in a BMS. This paper proposes a battery SOC estimation method using an extended Kalman filter for lithium-polymer batteries. An electric circuit model (ECM) was set up to represent different degrees of parameter shift due to chemistry, charging, discharging, temperature, and age. Numerical simulation and hardware test results indicate that the proposed algorithm is very useful with respect to improving the accuracy of battery SOC estimation.

목차

그 림 목 차 ⅱ
표 목 차 ⅲ
SUMMARY ⅳ
Ⅰ. 서론 1
Ⅱ. 28 kW급 전기자동차 구성 3
2.1 28 kW급 전기자동차 개요 3
2.2 인덕션 모터 4
2.3 리튬 폴리머 배터리 6
2.4 BMS 7
Ⅲ. 전기자동차 모델링 및 성능 분석 10
3.1 Matlab/Simulink를 사용한 전기자동차 모델링 10
3.2 시뮬레이션 결과 및 전기자동차 운행 성능 분석 16
Ⅳ. 확장 칼만 필터를 이용한 배터리 SOC 추정 24
4.1 배터리의 전기적 등가회로 모델 24
4.2 확장 칼만 필터를 이용한 배터리 SOC 추정 28
V. 결론 34
참 고 문 헌 35

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0