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논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

이천우, Lee, Chun Woo (충북대학교, 충북대학교 대학원)

지도교수
김기수
발행연도
2019
저작권
충북대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

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이 논문의 연구 히스토리 (2)

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The purpose of this study examine the defect management of Apartment by analyzing the consciousness on defect management based on various characteristics of residents through surveys of the defects of apartment recently in use and compare them with previous studies and examine them.

The construction defect that occurs repeatedly for a long time in the construction company A is the type of construction which is the most important type of crack on the building, and it is often caused by wood floor, the outer concrete wall, the bathroom ceiling, and the balcony ceiling.
In addition, the repair cost and many number of defects were high in the order of dew condensation, tile construction, facility piping, civil engineering work, flooring work, waterproofing work, and furniture construction.
We were able to analyze the difference in consciousness about the defect management of various customers through questionnaire survey on consciousness difference according to resident characteristics.
For residents’ of Apartment, the consciousness of defect management was divided into nine characteristics: gender, age, family composition number, house size, floor of residents, residence type, residential area, number of households, and building plan type. The survey showed that the 758 people were less satisfied with the high proportion of the population, and the satisfaction was disadvantageous in the real responsibility for the defect, and irrelevant to the residential area, the number of residents.

By establishing strategies for materials and construction methods that require improvement, there is a difference between actual occurrence and customer experience, and we need to establish countermeasures against defects in repetitive and concrete structure cracks, dew condensations, wall tiles, facilities, civil engineering, waterproofing, and furniture construction, and to improve the quality of our customers.

목차

Ⅰ. 서론 1
1-1 연구배경 및 목적 1
1-2 연구범위 및 방법 2
1-3 연구 흐름도 3
Ⅱ. 이론적 고찰 4
2-1 공동주택과 하자 4
2-1-1 공동주택 개념 4
2-1-2 하자의 범위와 하자담보 책임기간 7
2-2 공동주택 하자 유형 및 발생원인 8
2-2-1 하자의 형태 8
2-2-2 세대내의 하자 및 공용부의 하자 8
2-2-3 아파트 면적 및 공간부족, 소음발생 8
2-2-4 하자발생원인 10
2-3 선행연구 고찰 12
Ⅲ. 공동주택 반복하자 공종별 특성 13
3-1 공동주택 반복하자 공종별 분류 13
3-2 공동주택 반복하자 발생 원인 및 대책 14
3-2-1 지상층 골조균열누수 14
3-2-2 지하구조물 골조균열누수 15
3-2-3 결로(세대, 창호, 지하통로) 16
3-2-4 타일공사 17
3-2-5 설비배관누수 18
3-2-6 토목 침하/유실 19
3-2-7 온돌마루 20
3-2-8 방수공사 21
3-2-9 가구공사 22
3-3 소결 23
Ⅳ. 공동주택 거주자 특성 24
4-1 개요 24
4-1-1 조사집단의 특성 24
4-1-2 거주지 선택 조건 25
4-2 거주 단지의 우수/편리한 사항 26
4-3 거주 단지의 불편/불만 사항 28
4-4 입주 경과별 불편/불만 사항 30
4-5 소결 30
Ⅴ. 거주자 특성에 따른 하자관리 의식차이 31
5-1 하자관리 만족도 31
5-2 체감하자와 접수하자 상관 관계 34
5-3 거주자 특성에 따른 하자관리 의식차이 분석 35
5-3-1 성별 하자관리 만족도 35
5-3-2 연령별 하자관리 만족도 36
5-3-3 가족구성원별 하자관리 만족도 37
5-3-4 평형별 하자관리 만족도 38
5-3-5 거주층수별 하자관리 만족도 39
5-3-6 거주형태별 하자관리 만족도 40
5-3-7 거주지역별 하자관리 만족도 41
5-3-8 단지세대수별 하자관리 만족도 42
5-3-9 동평면형태별 하자관리 만족도 43
5-4 소결 44
Ⅵ. 결론 45
참고문헌 47
설문지양식 48

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