본 연구는 문헌고찰과 선행연구의 조사를 통해 공공문화예술기관의 성과평과지표 항목을 수집하고, AHP를 활용하여 중요도 및 우선순위를 도출하는데 목적을 두었다. 또한 이 분석 결과를 토대로 공공문화예술기관의 경영성과를 측정하는데 있어 공공기관적 성격과 문화예술적 성격이 조화롭게 반영되어 기관의 경영 효율화를 위한 전략방안 모색의 기초자료로 제공하고자 하였다. 이를 위해 본 연구는 공공문화예술기관의 성과를 측정할 수 있는 지표를 개발하기 위하여 먼저 선행연구에서 관련 있는 항목을 1차적으로 수집하였다. 수집된 1차 항목에서 본 연구의 취지와 목적에 맞는 항목을 걸러내기 위하여 5명의 전문가를 구성하여 초점집단면접(FGI : Focus Group Interview)을 실시하여 2차 항목을 도출하였다. 도출된 2차 항목을 바탕으로 AHP(Analytic Hierarchy Proces)를 위한 질문지를 제작하였고, 질문지는 공공기관적 요인인 공공성, 경영효율성, 조직관리, 운영체계, 교류협력, 마케팅, 문화예술적 요인인 예술성, 전문성, 편의성으로, 각 항목별 하위항목으로 구성되었다. 이후 11명의 관련 전문가를 선정하여 AHP 분석을 진행하여 공공문화예술기관의 성과평가지표의 중요도 및 우선순위를 분석하였다. 이 연구를 통해 나타난 결론은 다음과 같다. 첫째, 공공문화예술기관의 성과평가지표의 대분류에 대한 우선순위는 예술성, 전문성, 마케팅, 조직관리, 경영효율성, 교류협력, 운영체계, 공공성, 편의성의 순으로 나타났다. 둘째, 가장 높은 우선순위를 보여준 예술성의 항목은 창작공연 레퍼토리의 예술적 기여도, 대중의 관심유발, 예술작품의 시대반영, 단원들의 예술성 향상을 위한 노력, 전통예술 및 문화예술분야에 미치는 영향, 단원들의 역량 순으로 우선순위가 나타났다. 셋째, 전문성의 항목들은 기획전문가, 마케팅전문가, 기관장의 전문성 순으로 우선순위가 나타났다. 넷째, 마케팅의 항목들은 차별화된 마케팅 전략의 정도, 브랜드(기관이미지, 작품이미지 등), 홍보, 마케팅기법(온,오프라인, 언론매체 등)의 순으로 우선순위가 나타났다. 다섯째, 조직관리의 항목들은 리더의 문제해결능력, 업무관리, 리더의 목표설정 및 비전제시, 리더의 조직 장악력, 인사관리, 파트너 관리, 위탁관리의 순으로 우선순위가 나타났다. 여섯째, 경영효율성의 항목들은 재정자립도, 유료관객 점유율, 공연장 가동률, 자체공연 수입률, 자체 공연기획 및 제작 정도, 아카데미 프로그램 운영 정도, 대관 및 부대사업 운영 정도의 순으로 우선순위가 나타났다. 일곱째, 교류협력의 항목들은 지역사회 공헌 프로그램에 대한 지역사회 인지도, 지역 문화예술계와 교류협력, 후원조직 및 기업의 관리, 지역의 인구 및 경제규모의 효과, 후원기업에 대한 지역민의 인식 순으로 우선순위가 나타났다. 여덟째, 운영체계의 항목들은 경영관리시스템의 체계성, 전문직원 비율의 정도, 공공성 높은 기획공연의 중요성, 운영주체 유형의 경영에 대한 영향의 순으로 우선순위가 나타났다. 아홉째, 공공성의 항목들은 국민 문화향유 기회 확대 노력, 문화예술교육 활성화, 지역사회 연계 프로그램 운영, 지역사회 공헌, 관객 만족도, 소수자 배려 및 다양성, 조직원둘의 설립목적과 미션의 인지, 대관기관 만족도의 순으로 우선순위가 나타났다. 열 번째, 우선순위가 가장 낮은 편의성의 항목들은 접근성, 고객관리 서비스, 공연장 시설이용, 공연관람 서비스, 편의시설의 순으로 나타났다. 이런 결과를 바탕으로 본 연구는 다음과 같이 제언한다. 첫째, 공공문화예술기관의 성과평가지표 결과로 공공기관적 요인과 문화예술적 요인 중에서, 문화예술적인 요인이 1,2위를 차지하였다. 이에 기관에서는 문화예술적인 항목인 예술성에 우선적으로 관심을 기울이고 전략을 모색할 필요가 있다. 둘째, 대중의 관심과 시대상을 반영할 수 있는 예술성 높은 창작공연을 위해 전문성을 갖춰야 할 필요가 있다. 기획 단계에서부터 각 분야의 전문가 투입 뿐 아니라, 전문가 집단과의 밀접한 교류와 협력이 보장될 수 있는 체계를 구축하여야 할 것이다. 셋째, 예술성과 전문성이 구축된 다음엔 마케팅에 관심을 기울여야 할 것이다. 온라인과 오프라인 및 언론매체 등을 적극적으로 활용하여 차별화된 마케팅의 전략을 수립함으로써 기관과 높은 예술성의 작품 이미지를 홍보할 수 있어야 한다. 넷째, 위와 같은 전략에 대한 의사결정이 먼저 수립된 이후에 조직관리나 경영효율성 및 교류협력, 운영체계, 공공성, 편의성과 같은 항목을 검토할 필요가 있다. 본 연구는 공공문화예술기관이 향후 예술성과 전문성을 갖추고 전략적인 마케팅 시스템을 통해 안정적인 경영효율화를 위한 전략 방안을 모색하고, 보다 이상적인 운영제도를 도입할 수 있는 현실적인 방안을 제시했다는데 그 의의가 있다.
[ 주제어 : 공공문화예술기관, 성과평가, 성과지표, AHP ]
The purpose of this study was to collect the performance evaluation index items of public culture and arts institutions through literature review and previous research, and to derive importance and priorities using AHP. In addition, in measuring the management performance of public culture and arts institutions based on the results of this analysis, the characteristics of public institutions and culture and arts are harmoniously reflected, and thus, it is intended to be provided as basic data for the search for a strategic plan for efficient management of the institution. In order to develop indicators that can measure the performance of public culture and arts institutions, this study first collected related items from previous studies. In order to filter out items that fit the purpose and purpose of this study from the collected primary items, five experts were organized to conduct a focus group interview (FGI) to derive the secondary items. A questionnaire for AHP (Analytic Hierarchy Proces) was produced based on the derived secondary items, The questionnaire is publicity, management efficiency, organizational management, operating system, exchange and cooperation, marketing, It was composed of sub-items for each item, with the factors of culture and arts such as artistry, expertise, and convenience. After that, 11 related experts were selected and AHP analysis was conducted to analyze the importance and priority of performance evaluation indicators of public culture and arts institutions. The conclusions made through this study are as follows. First, the priority for the major classification of performance evaluation indicators of public culture and arts institutions was in the order of artistry, expertise, marketing, organizational management, management efficiency, exchange and cooperation, operating system, publicity, and convenience. Second, the items of artistry that showed the highest priority were the artistic contribution of the creative performance repertoire, the public''s interest, the reflection of the times in the art works, the efforts to improve the artistry of the members, the impact on the traditional arts and cultural arts fields, Priority appeared in the order of competency. Third, the items of expertise were prioritized in the order of planning expert, marketing expert, and agency head''s expertise. Fourth, marketing items were prioritized in the order of differentiated marketing strategy, brand (institutional image, work image, etc.), publicity, and marketing techniques (on, offline, media, etc.). Fifth, the items of organizational management were prioritized in the order of leader''s problem-solving ability, task management, leader''s goal setting and vision presentation, leader''s organizational control, personnel management, partner management, and commission management. Sixth, management efficiency items were prioritized in the order of financial independence, share of paid audience, performance hall utilization rate, self-performance income rate, self-performance planning and production level, academy program operation level, and rental and subsidiary business operation. Seventh, the items of exchange and cooperation are in the order of community awareness of community contribution programs, exchange and cooperation with local culture and arts, management of sponsoring organizations and companies, effects of local population and economic scale, and local people''s perception of sponsoring companies. Priorities emerged. Eighth, the items of the operating system were prioritized in the order of the systematicity of the management system, the degree of the ratio of professional staff, the importance of public performances, and the impact on management of the type of operating entity. Ninth, the items of publicity include efforts to expand opportunities to enjoy national culture, revitalization of culture and arts education, operation of programs connected to the local community, contribution to the local community, audience satisfaction, consideration for minorities and diversity, awareness of the purpose of establishment and mission of the two members of the organization, and satisfaction with the agency. Priorities appeared in order. Tenth, the items of convenience with the lowest priority were in the order of accessibility, customer management service, performance hall facility use, performance viewing service, and convenience facilities. Based on these results, this study proposes as follows. First, as a result of the performance evaluation index of public culture and arts institutions, cultural and artistic factors ranked first and second among public institutional factors and cultural and artistic factors. Therefore, it is necessary to first pay attention to artistry, which is a cultural and artistic item, and seek strategies. Second, it is necessary to have expertise in creating artistic performances that can reflect the interests of the public and the times. From the planning stage, experts in each field are put in, A system must be established to ensure close exchange and cooperation with expert groups. Third, once artistry and expertise are built, you should pay attention to marketing. By actively using online, offline and media outlets to establish differentiated marketing strategies, it is necessary to promote the image of works of high artistry with institutions. Fourth, it is necessary to review items such as organization management, management efficiency, exchange and cooperation, operating system, publicity, and convenience after decision-making on the above strategy is first established. This study seeks strategic plans for stable management efficiency through a strategic marketing system for public culture and arts institutions to have artistic and professionalism in the future. It is meaningful that it suggested a realistic plan to introduce a more ideal operating system.
Ⅰ. 서론 11. 연구의 배경과 목적 12. 연구의 범위와 방법 33. 연구의 제한점 54. 선행연구 분석 5Ⅱ. 이론적 배경 71. 문화예술과 신공공관리론 71) 문화예술의 개념 72) 신공공관리론 82. 공공문화예술기관의 개념과 현황 81) 공공문화예술기관의 개념 82) 공공문화예술기관의 설립목적 및 기능 93) 공공문화예술기관의 현황 124) 공공문화예술기관의 운영방식 223. 성과평가체계 271) 성과관리의 개념 272) 성과평가와 평가지표 304. 공공문화예술기관의 경영성과관리와 평가체계 361) 공공문화예술기관의 경영성과관리 362) 공공문화예술기관의 경영성과평가 체계 41Ⅲ. 연구 설계 571. 성과평가지표의 1차 항목도출 571) 선행연구 조사 내용 572) 1차 항목 도출 결과 582. 성과평가지표의 2차 항목도출 601) FGI를 위한 전문가 구성 602) 2차 항목 도출 결과 613) 쌍대비교 질문지 도출 613. AHP를 위한 설계 651) AHP의 개념 652) AHP의 공리와 분석절차 663) AHP 조사를 위한 전문가 구성 71Ⅳ. 분석결과 731. AHP 분석방법 732. AHP 분석결과 731) 상위요인에 대한 상대적 중요도 및 우선순위 732) 하위요인에 대한 상대적 중요도 및 우선순위 753) 종합 중요도 및 우선순위 864) 계층별 우선순위 및 중요도 91Ⅴ. 결론 및 제언 941. 결론 942. 제언 97참고문헌 99ABSTRACT 106부 록 110