메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
고구려발해학회 고구려발해연구 高句麗硏究 第16輯
발행연도
2003.12
수록면
217 - 241 (25page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The representing Goguryos wall-paintings extant are the ones that drawn on the walls of tomb chambers. In contrast, the European wall paintings are those that appeared during the ancient Rome period and they are considered part of decoration on the walls of architectures. Comparing contemporary manufacturing techniques of the wall-paintings of Koguryos with those of Romes, plaster mural was mainly used as basic material in Koguryo. In the case of Rome, however, this period is characterized by Mosaic wall-painting techniques influenced by Hellenistic culture. As a consequence, for a better understanding of the difference of the manufacturing techniques of the two countries, it is necessary to compare the wall paintings of Koguryo with those of Rome appeared in the first-half of Rome period. Therefore, in this paper, I briefly overviewed the historical backgrounds of the study of Roman Fresco considered to be the origin of traditional European Fresco. After examining the differences of wall-painting manufacturing techniques between Goguryo and Rome, I came to a conclusion that the assertion that Koguryo people may have adopted Fresco technique in their wall-painting manufacturing processes should be reconsidered.

목차

Ⅰ. 서론
Ⅱ. 고대 로마벽화의 제작기술
Ⅲ. 고구려 고분벽화의 제작기법
Ⅳ. 결론
〈參考文獻〉
〈Abstract〉
「高句麗 古墳壁畵와 古代 유럽壁畵의 比較 硏究」討論文

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-911-019486923