메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
고구려발해학회 고구려발해연구 高句麗硏究 第16輯
발행연도
2003.12
수록면
367 - 381 (15page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The major themes discussed in this paper is the technical significance of Koguryo murals and Koguryo murals in the history of Korean paintings. The emphasis was given on revealing the fact that Koguro murals were produced by a creative technique different from that of other countries.
As of a technique of wall paintings, in the history of Europe art, a dry fresco technique developed into an oil painting technique using oil solvent with high viscosity. Secco-Fresco coexists with an oil painting as a watercolor painting technique in the west. In the history of Asian art, dry fresco technique developed into color paintings of Northern School. Buon-Fresco evolved into an ink painting of Southern School.
However, the distinguished characteristics of Koguryo murals has its secret in that it achieves a plastered surface without using adhesives on wall painting on the natural wall and wall painting with a dry technique. This type of technique in Koguryo fresco sometimes evolved as using completely different materials and techniques from those of Chinese wall paintings according to her regional feature. It also became the basis of Korean art in later periods, and we can see that its basic frame still continues to the present time.

목차

Ⅰ. 들어가는 말
Ⅱ. 고구려 벽화의 기법적 의미
Ⅲ. 한국회화사 속의 고구려 벽화
Ⅳ. 맺는 말
〈Abstract〉
「韓國 美術史에서 차지한 高句麗 壁畵의 位置」討論文

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2009-911-019487046