최근 세계에서는 게임을 하나의 재미에서 벗어나 일상의 기본적인 요소까지 사용되어지고 있다. 특히 기능성 게임은 의료, 공공기관, 심리학, 직무교육 등 다양한 분야에서 사용되고 있다. 재미와 기능성이라는 두 가지 요소를 제공해 줌으로써 사용자들은 즐겁고, 쉽게 이해함으로써 이용 욕구를 충족시켜주고 있다. 따라서 본 연구에서 기능성 게임에 대한 일반적인 부분을 살펴보고자 한다. 또한 국내 사용자 입장에서 미래의 기능성 게임의 흐름을 파악해 보고자 한다. 연구결과 국내에서는 기능성 게임에 대한 연구 및 개발이 걸음마 수준임을 알 수 있었다. 현재 침체된 게임의 흐름을 기능성 게임으로 발전시켜 게임 산업의 이미지 변화를 시작해야 시장에서의 성공을 점칠 수 있음을 알 수 있었다.
Recently, game is used in basic lifestyle factor as well as just fun in a world. Particularly, Serious game is in use in many different fields (medical care, public institution, Job training, etc.). By providing the two factors of fun and functionality, it is satisfied user"s desires with enjoy and easy-understanding. Therefore, the purpose of this study examine general part of serious game. Also, We try to get the flow of future serious game from home user. In these views, We have ascertained that research and development in domestic serious game is elementary levels. For success in this market, We have start to change image of game industry by developing serious game from stagnant game market in present.