본 연구는 21세기 들어오면서 매우 중요한 의미로 각광받고 있는 기업의 사회적 책임(CSR), 특히 가족기업의 사회적 책임에 대한 것으로, 구체적으로 첫째로, 가족기업의 사회적 책임에 영향을 끼치는 요소는 무엇인지, 둘째로, 사회적 책임은 성과와 어떤 관계가 있는지를 고찰하는 탐험적인 연구이다. 이를 위해 본 연구는 가족기업의 사회적 책임에 관한 국ㆍ내외 문헌분석, 눈덩이 표본추출에 의해 선정된 기업을 대상으로 설문조사, SPSS 14.0, 그리고 LISREL 8.52에 의한 요인분석, 경로분석 등을 활용, 통계처리 하여 연구결과를 얻는다. 가족기업의 사회적 책임은 Gallo(2004), Manuel Carlos Vallejo Martos 등(2007)의 이론에 따라, 내부 사회적 책임과 지역사회와 환경중심의 외부 사회적 책임, 그리고 가족기업 고유의 변수인 네포티즘 등 3가지 영역으로 유형화하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째로, 상대적으로 규모가 작은 가족기업도 정도는 크지 않으나 사회적 책임의 중요성과 역할은 어느 정도 인식하고 있었다. 따라서 이제는 가족기업을 어엿한 기업의 한 유형으로 인정하고 CSR에 대한 정책적 지원과 인센티브를 지원할 지 여부를 신중히 검토할 필요가 있겠다. 둘째로, 가족기업의 사회적 책임에 영향을 끼치는 변수로는 기업규모의 대용치로 사용한 종업원 수였다. 종업원의 수가 많은 가족기업은 사회적 책임 특히 종업원의 권익, 안전, 보건과 제품의 품질, 안전 등 내부 사회적 책임에 관심을 가지고 있었다. 셋째로, 사회적 책임과 기업 성과와의 인과관계는, 내부사회적 책임과 정의 관계, 네포티즘과는 부의 관계를 나타내었다. 즉 종업원의 복지와 보수, 기업이 생산하는 제품의 품질 및 안전 등에 관심을 보이면 기업의 성과는 향상되는 반면, 가족기업의 지배권을 유지하기 위해 능력을 무시한 지나친 혈연위주의 인사 및 보수는 기업의 성과에 악영향을 끼침을 알 수 있었다. 넷째로, 일반적으로 가족기업의 생존율은 낮은데 이를 장수기업으로 만들기 위해서는 CSR이 필요함을 재인식할 수 있었다. 그러나 규모에 관계없이 모든 가족기업이 사회적 책임을 의무화할 필요는 없다고 여겨지며, 규모에 적합한 사회적책임의 영역개발과 더불어 적정규모 이상의 기업에 한해 먼저 사회적책임의 중요성과 역할을 강조하고, 이를 실천에 옮길 제도적 장치를 모색할 필요가 있을 것 같다.
This paper investigates Corporate Social Responsibility (CSR). Specifically, the social responsibility of family business is dealt with as follows: 1) factors that have an influence on the social responsibility of family business and 2) the relation between social responsibility and corporate performance. For this, domestic and overseas references on the social responsibility of family business have been analyzed and a questionnaire survey has been conducted on enterprises chosen through snowball sampling. Additionally, factor analysis and path analysis have been conducted using SPSS 14.0 and LISREL 8.52. According to theories of Gallo (2004) and Manuel Carlos Vallejo Martos (2007), the social responsibility of family business has been categorized into three sectors: internal social responsibility, external social responsibility, and nepotism. This study has reached the following conclusions: First, small & medium family businesses are aware of theimportance of social responsibility and their role. Therefore, it’s now necessary to admit family business as a type of corporation and review whether or not governmental support and incentives should be provided. Second, the number of employees is a variable that influences the social responsibility of family business. A family business with a lot of employees showed high interest in internal social responsibility such as employees’ rights, safety, and quality of product. Third, in terms of the causal relationship between social responsibility and corporate performance, a positive relation has been observed in internal social responsibilitywhile a negative relation has been observed in nepotism. In other words, while high corporate performance has been observed in businesses that have focused on employees’ welfare, quality of products, and safety, butthe corporate performance turned out poor in the businesses that have concentrated on keeping family ownership. Fourth, the survival rate of family businesses is fairly low in general. Therefore, it’s understood that CSR is essential to make the family business continue for a long time. However, all family businesses do not have to have social responsibility. Now is the time to set a range for social responsibility depending on the size of a business, inform large businesses of the importance and role of social responsibility, and search and develop a system for implementation.