20세기 프랑스를 대표하는 작가 중 한 명인 카뮈에게서 ‘반항’ 개념이 갖는 의미는 아무리 강조해도 지나치지 않다. ‘부조리’와 더불어 ‘반항’은 카뮈의 작품과 사상을 관통하는 핵심 개념이기 때문이다. 이 ‘반항’ 개념과 관련하여 카뮈가 ‘집단적 반항’ 개념에도 큰 관심을 표명했다는 사실은 흥미롭다. 일반적으로 카뮈의‘코기토’로 여겨지는 “나는 반항한다, 그러므로 우리는 존재한다”라는 명제로 요약되는 이 ‘집단적 반항’이 문학적으로 가장 잘 형상화된 작품이 1947년에 출간된 『페스트』가 아닌가 한다. 이 같은 사실을 염두에 두면서 이 글에서 우리는 특히 『페스트』에서 페스트를 물리치기 위한 투쟁 중에 형성된 ‘자원보건대’의 구성원들, 그 중에서도 리외, 타루, 그랑, 랑베르의 활동에 주목해보았다. 실제로 이들 네 명은 페스트라고 하는 공동의 적과 맞서면서 ‘집단적 반항’의 결정체라고 할 수 있는 ‘우리’를 형성한다. 그런데 이 ‘우리’는 정확히 카뮈의 ‘형제-적’이라고 할 수 있는 사르트르가 ??변증법적 이성비판??에서 제시한 ‘융화집단’으로서의‘우리’의 특징을 그대로 간직하고 있는 것으로 보인다. 보다 구체적으로 『페스트』에서 자원보건대의 일원으로 활동하는 이들 네 명은 모두 ‘너’, ‘나’의 구별이 없는 ‘동지들’이고, 이들 사이의 관계는 ‘완벽한 상호성’에 의해 규정되고, 그들의 관계는 ‘편재성’에 의해 특징지어지며, 이들에 의해 형성되는 ‘우리’는 ‘페스트’라고 하는 공동의 적과의 투쟁, 곧 ‘실천’이 이루어지는 동안에만 그 존재이유를 가질 뿐이다. 아울러 우리는 이런 사실들을 바탕으로 이들 네 명이 각자 부분적으로이기는 하지만 ‘카뮈’의 모습을 구현하고 있다는 사실을 지적했다. 하지만 『페스트』에서 볼 수 있는 자원보건대로 대표되는 ‘집단적 반항’, 그리고 이 반항을 통한 ‘우리’의 형성은 지나치게 낙관적임과 동시에 구체적인 사회적, 역사적 맥락을 결여하고 있다는 비판에서 완전히 자유로울 수는 없다는 점 또한 지적했다.
We can not overemphasize the importance of the revolt conceived by Camus who is one of the most famous 20th century French writers. With the notion of the absurd, the revolt is really the key concept that crosses all his literary and philosophical works. In connection with the revolt, it is interesting to see that he paid also his attention to the collective revolt.In general, it can be summarized in camusian ‘cogito’, “I rebel, therefore we are." It seems that this proposal is expressed in the most comprehensive literary form in La Peste, a novel published in 1947. Keeping always these facts in mind, we tried, in this paper, to observe the activities of members of the sanitary formation composed during fighting against the pest, especially those of Rieux, Tarou, Grand and Rembert. These four characters succeed to compose the ‘We’, symbol of the collective revolt during fighting gainst the pest that is their common formidable enemy. With respect to this fact, it should be also noted that this ‘We’ includes in itself some characteristics of the ‘groupe en fusion’ described by Sartre, Camus"s enemy-brother, in the Critique de la raison dialectique. More specifically, the four members of the sanitary formation of La Peste are indeed brothers in whom the ‘I’ does not distinguish from the ‘You’, whose relations are established by full reciprocity and are characterized by the ubiquity and finally their ‘We’ has its ‘raison d"etre’ in the course of their common struggle, so their common ‘praxis’ against common enemy. Precisely on the base of this fact, we noted that these four characters embody partially in themselves their inventor, Camus. However, we should not forget that by lacking of socio-historical context, their collective revolt and the formation of their ‘We’ are too optimistic to achieve in reality.