본 연구의 목적은 외식업체 종사원을 대상으로 이직경험의 유무가 종사원이 지각하는 직무만족과 이직의도의 관계에서 조절효과가 있는가를 조사하는 것이다. 국내 대형 패밀리레스토랑 4개 업체 직원을 대상으로 350부의 설문지를 돌려 316부를 유효 표본으로 활용하였다. 본 연구를 위하여 수집된 자료는 SPSS 18.0을 사용하여 분석하였다. 측정항목의 타당성과 신뢰성을 검증하기 위해 탐색적 요인분석, 신뢰도 분석을 실시하였고, 도출된 요인 간 연관성 측정을 위해 상관관계 분석을 하였다. 연구가설을 토대로 다중회귀분석과 이직경험에 따른 조절효과 분석을 실시하였다. 업무만족 요인, 보수만족 요인, 동료만족 요인, 상사만족 요인 등 직무만족의 4가지 요인 중에서 업무만족 요인과 보수만족 요인만이 이직의도에 부(-)의 영향을 미쳤고, 이직경험에 따른 조절효과가 나타난 요인은 보수만족 요인 하나뿐이었다. 이는 결과적으로 이직이 잦은 직원이라고 해서 무조건적으로 서류전형이나 근무 중 좋지 않은 선입견을 갖고 대하는 것은 잘못되었음을 입증한다고 할 수 있다. 따라서 보수 측면에서 공정하고 정확한 평가방식에 따른 적절한 보상이 뒤따른 다면 다양한 직무만족 요인을 통한 이직의도를 감소시켜 결과적으로 고객만을 통한 훌륭한 경영성과를 표출하는 전략이 될 것이다. 아울러 비자발적 이직의 환경이 많아지는 경제상황에서 이직경험을 조절변수로 다루었다는데 의의가 있다고 할 수 있다. 표본의 56%가 첫 직장인 관계로 이직경험이 없었다는 한계점과 호텔레스토랑과 패밀리 레스토랑을 비교하는 연구가 이루어지기를 희망한다.
The purpose of this study is to examine the effect of restaurant employees` prior turnover experience on their job satisfaction and turnover intention in the current work places. The questionnaire was distributed from February, 3rd to Febrary, 23rd in 2014. Of the 350 distributed questionnaires, 316 copies were used in the data analysis using SPSS 18.0, including frequency, reliability, factor, pearson correlation, and multiple regression. The results of this study indicated that the factors that affect the employees` job satisfaction include work itself, payment, co-workers and superiors. In detail, work itself and payment showed significant negative effects on turnover intention. In addtion, the restaurant employees` prior turnover experience has an interaction effect with payment on their job satisfaction. So, HR managers must not have negative image on applicants who have the experience of turnover. For the performance and long-term retention of employees, the fair criteria need to be met. Considering the current economy circumstance that increases unvoluntary turnover, this study will provide significant implication. The specific theoretical and practical implication along with the study limitation are also discussed.