메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
최재인 (서울대)
저널정보
역사비평사 역사비평 역사비평 2015년 봄 호(통권 110호)
발행연도
2015.2
수록면
232 - 257 (28page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Carter G. Woodson began the "Negro History Week" in 1926 to correct the distortions of African American history. Pressured by this effort and civil rights movements, President Ford announced February as a "Black History Month" and this has continued to celebrate the historical achievements of African Americans since 1976. Since then, African American histories and historical figures have made more appearances in history textbooks. However, according to researchers, these references are usually centered on black heroes in relation to the dominant white perspectives.
This article suggests three alternatives to overcome these problems. The first is the teaching of minority group perspectives and positions, not just making fleeting reference to them. Students would better learn and understand others with different backgrounds from their own. The second is to stress that racial prejudice and social justice persists beyond the superficial multicultural education using minority heroes and holidays. The third is about the purpose and content of history education. History is not a simple chronicle, but a narrative with a viewpoint. Ideologies, values, and perspectives within the history narrative should be analyzed in history classes.

목차

1. 서문
2. ‘흑인역사의 달’의 기원
3. 아프리카계 미국인 역사교육에 대한 문제제기
4. 대안을 찾아서
5. 결론

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2016-905-001374348