메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
역사교육연구회 역사교육 歷史敎育 第135輯
발행연도
2015.9
수록면
1 - 29 (29page)
DOI
10.18622/kher.2015.09.135.1

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The Study intends to suggest the improvement method of Korean history examination’s content validity in college Scholastic Abilities Test. to achieve the purpose of this study, I surveyed previous articles and “A Study on the Test Development for Korean History of the 2017 College Scholastic Ability Test” of KICE.
Five content elements of content validity suggested in this study are cognitive complexity, structure of knowledge, representative knowledge, range of knowledge, balance of knowledge. These five content elements must be attained to improve Korean history examination’s content validity in College Scholastic Abilities Test.
Firstly, to fulfill cognitive complexity, the questions must be in accord with six evaluation objectives. Secondly, to fulfill structure of knowledge, the questions must be in accord with general ideas, basic concepts and general principles. Thirdly, to fulfill representative knowledge, the questions must be in accord with the important and significant knowledges in Korean History curriculum and Korean History textbooks. Fourthly, to fulfill range of knowledge, the questions must be in accord with all contents in Korean History curriculum and Korean History textbooks. Lastly, to fulfill balance of knowledge, the questions must be in accord with the equality of all contents in Korean History curriculum and Korean History textbooks.

목차

1. 머리말
2. 한국사의 수능 필수화와 내용타당도 제고의 필요성
3. 수능 한국사의 내용타당도 제도 방안
4. 맺음말
참고문헌

참고문헌 (28)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2016-374-001966550