본 연구는 패스트 패션의 대표 브랜드인 자라(Zara)의 프로세스의 전략적 특성과 프로세스의 최적화를 위해 적용된 알고리즘에 대해 분석함으로써 자라의 첨단 프로세스 혁신 특성을 알고 향후 패션 유통 기업들이 경쟁력강화를 위한 전략적 제안에 필요한 체계적 이론적 자료를 제공하고자 하는 것이 목적이다. 연구 방법은 먼저 패스트 패션의 등장 배경과 개념, 패스트 패션 기업의 전략적 특성에 대하여 선행연구를 통하여 알아보았고 패스트 패션의 첨단 프로세스 개발 사례에 대한 보고서, 전문 학술지등 자료 중심의 분석과 인터넷을 이용한 국내외 학술 정보데이터 베이스 및 네트워크 검색, 논문과 단행본을 포함한 도서, 출판물 등 문헌조사를 통한 고찰로 진행되어졌다. 본 연구의 주된 범위와 내용에는 패스트 패션의 등장 배경과 개념, 패스트 패션 기업의 전략적 특성, Zara의 개발혁신사례를 알아보고자 정보기술 발전에 따른 패션산업 프로세스의 변화에 대한 분석이 포함 되어진다. Zara의 첨단 프로세스를 통한 알고리즘 개발 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 생산 시스템에 있어서 수직적 통합이다. 이는 Zara만의 핵심역량으로 모든 제품의 60-70%정도를 인하우스(In-House)방식으로 조달함으로써 최신의 트렌드를 15일 내에 상품화 하는 구조, 즉 SCM 시스템을 갖추고 있다는 점이다. 빠른 속도와 효율적인 SCM 시스템은 디자인과 생산의 긴밀한 협업을 가능하게 하는 지리적 접근성은 자라의 최대 장점중의 하나이다. 둘째, 고객 정보 수집을 위한 IT시스템이다. 세계각 매장에 있는 POS시스템에 의해 수집되는 정보는 제품의 디자인, 생산, 공급을 효율적으로 관리할 수 있는 IT시스템이다. 판매 현장과 본사, 사내 생산 공장을 실시간으로 연결한 네트워크는 최소의 비용으로 최대의 효과를 얻는 자라의 최대 경쟁 무기이다. 셋째, 다품종 소량생산의 생산 공정 방식이다. 자라는 이 원칙을 통해 재고를 최대한 줄이고 세일로 인해 발생하는 수익성 악화를 최소화할 것으로 분석되어진다. 국내 의류 업체들의 세계화 움직임이 두드러지고 있는 상황에서 Zara의 글로벌 전략 및 첨단 프로세스 전략을 통해서 한국 패션 브랜드들의 국내시장의 방어 전략이나 해외 진출을 위한 시사점을 제공해 줄 수 있을 것이다.
This study aims at understanding the advanced process-innovative characteristics of Zara, and providing systematic and theoretical data that is necessary to make a strategy for strengthening competitiveness of fashion distribution companies by analyzing the strategic characteristics of process of Zara, the representative brand of fast fashion, and an algorithm applied for optimization of process. We firstly learned the background of advent of fast fashion, its concept, and the strategic characteristics of fast fashion companies by referring to precedent studies, and this was carried out by referring case studies about the development of an advanced process of fast fashion, analyzing professional journals, focusing on their data, searching network and database of domestic and oversea academic information through the Internet,and studying documents like dissertations and books. With the background of advent of fast fashion, and its concept, this study includes an analysis on change of process of fashion industry facing to the development of information technology in order to learn the strategic characteristics of fast fashion companies, and the case of development and innovation of Zara. The analysis results of algorithm development of the advanced process of Zara are as follows. First, its manufacturing system is vertically integrated. This is the core and exclusive competence of Zara; Zara produces 60∼70% of all products by the In-House method, so it can produce the latest trend in 15 days, and this system is called as SCM. One of the Zara`s biggest merits is a geographical accessibility where SCM enables the close cooperation of design and manufacturing. Second, Zara has an IT system for collecting consumer information. The IT system is able to efficiently manage design, manufacturing and supplying of products through information collected within POS system at each store around the world. The network connecting store, headquarter and internal manufacturing factories is the biggest asset for Zara to earn the maximum effect from the minimum cost. Third, Zara`s production process method is based on small quantity batch production. Through the principle, it has been analyzed that Zara has reduced its stock with minimizing the downhill of the profitability caused by clearance sale. Under the circumstance that domestic apparel companies attempt to make globalization, Zara`s global strategies and cutting-edge process strategies would serve as a good reference for domestic fashion brands to establish defensive strategies for domestic market or for overseas expansion.