본 연구는 국내 대형유통업체를 중심으로 옴니채널 활성화를 위한 서비스 구축 및 대응, 추진에 관한 전략을 분석하는데 목적을 둔다. 이를 위하여 연구의 범위는 적극적으로 옴니채널 구축을 진행하고 있는 국내 주요 백화점(롯데, 신세계, 현대백화점), 대형마트(롯데마트, 이마트, 홈플러스)를 중심으로 범위를 한정 하였으며 연구의 방법으로는 이론적 고찰을 하기 위해 현재까지 발표된 국내⋅외 논문, 학술지, 전문서적, 간행물 등을 토대로 확보한 자료를 중심으로 분석하였다. 국내외 대형 유통업체 옴니채널 사례 분석 관련 자료는 주로 인터넷을 통한 D/B 검색을 활용하였으며 객관적 자료를 위한 통계는 관련분야의 통계 자료를 인용하였다. 현재 국내 백화점, 대형마트의 옴니채널 전략은 온⋅오프라인 채널 역량을 고려하여 네 가지 방향으로 진행되고 있다. 첫째, 채널 통합 및 연계. 둘째, 고객 편의 향상. 셋째, 마케팅 커뮤니케이션 관점에서의 통합.넷째, 디지털 기술 혁신의 전략이다. 국내의 대형유통 업체들은 첨단 IT 기술 적용 및 융합 시도가 점차 강화되고 모바일 앱을 구축, 멀티채널을 벗어나 옴니채널로 포지셔닝이 확장되면서 온⋅오프라인의 단점을 보완할 수 있는 옴니채널 전략에 따른 역량의 강화가 향후 경쟁의 필수적 요인이 될 전망이다. 옴니채널이 성공하기 위해서 필요한 향후 과제로는 새로운 고객 참여모델을 수립, 실시간 고객 맞춤형의 옴니채널 브랜드 경험 제공, 효율적인 재고관리, 발주관리 시스템의 구축, 새로운 판매채널 창출이 해결해야 할 요인이다. 결국 소비자가 원하는 것은 다양한 채널을 넘나드는 쇼핑이 아니라 어떤 채널이든 상관없이 합리적이고 편리한 쇼핑이기 때문에 옴니채널이 나아가야 하는 방향은 다각도의 소비자 접점을 활용하여 고객의 구매패턴과 선호에 맞는 쇼핑이 가능하도록 다양한 디지털 기술을 바탕으로 쇼핑의 편의를 높이는 것이다. 옴니채널이라는 새로운 패러다임 아래 소비자들과 유통업체는 더욱 활발히 교류할 것이고 그 과정에서 새로운 가치들이 창출될 것으로 기대된다.
The purpose of this study is to analyze a strategy for implementing, coping with, and driving the services for vitalizing omni channel focusing on domestic large-scale distributors. For this, the scope of research was limited to the focus on domestically major department stores(Lotte, Shinsegae, Hyundai Department Store) and large marts(Lotte Mart, E-Mart, HomePlus), which are implementing omni channel positively. A research method was carried out an analysis focusing on the materials that were secured on the basis of internal-external theses, academic journals, professional books and publications, which have been released so far, for the theoretical consideration. The data related to analyzing the large-scale distributor omni-channel cases at home and abroad were utilized D/B search mainly through internet. Statistics for objective data were quoted statistical materials in a relevant field. The current omni-channel strategy in domestic department stores and large marts is being progressed with four directions in consideration of on-off line channel capability. The strategies include, first, the integration and connection of channel, second, the improvement in customer convenience, third, the integration from the perspective of the marketing communication, and fourth, the innovation in digital technology. Domestic large-scale distributors are gradually strengthened an attempt of applying and converging the cutting-edge IT technology, implement mobile APP and are moved positioning to omni channel with escaping from multi-channel. Thus, the reinforcement in capability according to an omni-channel strategy available for supplementing demerits of on⋅off line is prospected to be likely an essential factor for the future competition. The future tasks necessary for a success of omni channel include factors that will need to be solved the establishment of a new customer- participation model, the offer of the experience in the real-time personalized omni-channel brand, the efficient inventory control, the implementation of the ordering management system, and the creation of a new sales channel. What a consumer wants ultimately is the rational and convenient shopping regardless of any channel, not the shopping of frequently crossing diverse channels. Hence, the direction with which the omni channel needs to proceed is to increase the convenience of shopping based on diverse digital technologies in order to be available for shopping in line with customers" purchasing pattern and preference by applying many-sided consumer contact points. It is expected that more active exchange will be made between consumers and distributors under the new paradigm called omni channel and that new values will be created in the process.