메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
홍종욱 (서울대학교)
저널정보
역사학회 역사학보 歷史學報 第232輯
발행연도
2016.12
수록면
283 - 325 (43page)
DOI
10.16912/tkhr.2016.12.232.283

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This article discusses the formation of academic career of the colonized, the appearance of the colonial academism and the recognition on Asia in Marxism historiography, by tracing the life of Kim Gwang-jin, a colonized intellectual.
Kim entered the school built by Government-General after being educated at the local school run by Korean. Kim was educated for being elite, but arrested due to participating 3.1 movement. While studying in Japan, Kim experienced the Kanto earthquake(1923). Kim accepted Marxism after he encountered genocide and discrimination against Korean during the earthquake.
After returning Korea, Kim worked at Keijo Imperial University as a research assistant. Korean research assistants in colonial university were located in the sandwiched position in the double sense: between the academic research and the social engagement and between the Japanese professor and the Korean society. As the professor of the Boseong College, Kim taught Korean students, running the academic journal, and delivering the speeches in the various places, all of which attributed to the colonial academism.
After liberation, Kim was deeply involved in the establishment of Kim Il-sung University. In the 1950∼60s, Kim actively committed the historiography controversy in North Korea. Kim changed his opinion from the theory of Korean particularity and Asiatic stagnation to the theory of immanent development which insists the universal theory of development of world history could be applied to Korean history. The path chosen by Kim was the path chosen by many Asian Historians who want to defend the independence of Asia.

목차

Ⅰ. 머리말
Ⅱ. 식민지 조선에서 배움 - 민족학교와 관립학교
Ⅲ. 일본 유학 - 도쿄상과대학 시절
Ⅳ. 식민지 지식인의 고뇌 - 경성제국대학과 보성전문학교
Ⅴ. ‘식민지 아카데미즘’의 양상
Ⅵ. 아카데미즘을 떠나
Ⅶ. 북한에서 활약 - 김일성종합대학과 과학원
Ⅷ. 맑스주의 경제사 연구 - 아시아적 정체성론에서 내재적 발전론으로
Ⅸ. 맺음말
참고문헌
Abstract

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2017-905-002002321