수노인(壽老人)은 인간의 수명을 관장하는 것으로 알려져 있는 남극성(南極星)을 신격화한 것으로 남극노인성(南極老人星), 노인성(老人星), 수성(壽星), 수성노인(壽星老人), 남극성(南極星) 등으로도 지칭된다. 수노인은 길상성의 핵심이라고 수 있는 장수(長壽)의 속성을 지닌 신선이기에 궁중에서도 세화(歲畵)나 생일 선물용 그림으로 수노인을 제재로 삼았으며, 점차 저변화되어 민화로까지 다수 제작되기에 이르렀다. 조선시대의 수노인도는 본래 조선 초기에는 소격서와 같은 도교의 제례 공간에서 숭배용으로 사용되었지만, 조선이 유교적 이념을 강화하는 과정에서 길상적, 축수적 성격이 강한 도상으로 변모하였다. 조선 중기 김명국이 그린 수노인도는 두상이 길고, 키가 작은 도상적 특징을 잘 반영하고 있는 현존하는 한국 수노인도의 이른 사례다. 이후 수노인도는 조선 후기, 말기를 거치면서 화면에 사슴, 영지, 복숭아 등을 결합시키며 한층 더 길상성을 강화하였다. 점차 궁중 및 지식인들의 관습에 따라 일반 백성들 사이에서도 세화나 생일 선물로 활발히 활용되었기 때문에 수노인도는 민화로도 많이 그려졌다. 이에 민화 수노인도는 일반회화의 도상을 계승하기도, 불교회화의 영향을 받기도, 길상적 상징성을 보다 강화하기도 하는 등 다양한 면모를 보여준다. 일반 회화의 도상을 계승하는 경우 긴 두상, 사슴 등의 특징이 유지되었지만, 반대로 키가 작은 특징은 유동적인 면모를 살펴볼 수 있었다. 이는 도상 자체의 이해에 대한 부족일 수도, 변형을 추구하는 민화 자체의 속성 때문일 수도 있다. 불교 회화의 영향을 수용한 수노인도는 조선 후반기 이래 불교 회화와 민화가 서로 영향을 주고받으며 융합되던 당시의 산물이라고 볼 수 있다. 사슴 대신 등장하는 구름, 옷의 묘사법, 달토끼의 모티브 등은 불교와의 관련성을 엿보게 해주는 것들이다. 또한 봉긋한 연기가 피오르는 듯한 호리병의 표현은 도교 신선 이철괴의 도상에서 가져왔을 가능성이 높아 민화 수노인도에서 다양한 중첩이 발생하였음을 짐작케 한다. 민화 수노인도에 있어서 무엇보다도 특징적인 것은 일반회화에 비해 길상성이 강화된 그림들이라 할 수 있다. 수노인 도상에 문자도를 연상시키는 목숨 수(壽)자의 나무를 결합하거나 책거리 그림 속의 그림으로 표현하는 등의 방식은 일반 회화에서는 발견되지 않는 독특한 요소들이다. 이처럼 민화 수노인도는 그간 수노인도의 전개에 있어 말기적 단계로 부차적으로 여겨졌지만, 일반회화 못지않은 다양성과 역사적 의미를 지니고 있음을 엿볼 수 있었다.
Jurojin(壽老人) is the deified south pole star which controls human life and it is also called as the star of south polar old man, the star of old man, the star of longevity, the old man of the long life star or the south pole star. Because Jurojin is the Taoist hermit having the attribute of longevity which is regarded as the core image of the auspices, it became the theme of the new year’s paintings and the paintings for the birthday present in the royal court, and afterwards this kind of trend widened and lots of folk paintings of Jurojin were made. Though the paintings of Jurojin were originally used for worship at Sogyukseo (昭格署: an office of early Joseon Dynasty which managed Taoist worshipping ceremony) in the early Joseon Dynasty, in the process of strengthening Confucius ideology, it had changed to an iconograph which has the characteristic of strong auspice and invocation. The painting of Jurojin by Kim Myungkuk of the middle Joseon, in which the iconographic characteristics of long face and short height are well reflected, is an early example of extant paintings of Jurojin. Afterwards through the late and last period of Joseon Dynasty the paintings of Jurojin strengthened the symbolization of auspices by adding things such as deer, Ganoderma Lucidum, and peach. Because following the customs of the royals and intellectuals, the ordinary people used the paintings of Jurojin for the new year’s paintings and for the birthday present, many folk paintings of Jurojin were produced. Folk paintings of Jurojin show various aspects by succeeding the iconograph of ordinary paintings, by receiving the Buddhist influence, and by strengthening the symbolization of auspices. In case of succeeding the iconograph of ordinary paintings, the characteristics such as long face, deer and so on are maintained, but on the contrary the characteristic of short height seems to be flexible. This can be understood as the result of the lack of understanding the iconograph or the characteristic of the folk painting itself which seeks transformation. The paintings of Jurojin which accepted Buddhist paintings’ influence can be regarded as the product of the reciprocal influence of Buddhist paintings and folk painting since the late Joseon Dynasty. The cloud which appears instead of deer, the descriptive method of clothes wrinkles and the motif of the moon rabbit show the relationship with Buddhism. As the description of the smoking gourd bottle seems to be probably borrowed from the iconograph of Taoist hermit Li Tiegui (李鐵拐), we could guess that there happened lots of overlapping in the folk paintings. Compared to the ordinary paintings, the main characteristic of the folk paintings of Jurojin is the strengthening of the symbolization of auspices. Combining the Jurojin iconograph with the tree in the shape of Chinese Su (壽) character which reminds us the paintings of Chinese characters and depicting books like the those on a painting of the scholar’s study are the unique elements which cannot be found in the ordinary paintings. Though the folk paintings of Jurojin are until now regarded as belonging to the supplementary late stage of the development of paintings of Jurojin, we could see in them no less diversity and historical meaning than ordinary paintings.