본 연구는 ICT라는 용어가 등장하기 시작한 2001년부터 본 연구가 진행되고 있는 2019년 8월까지 연구된 학위논문, 학술지 논문을 중심으로 ‘학교체육 안에서 ICT 관련 연구’를 종합·분석하여 앞으로의 ICT 활용 체육수업의 연구방향에 기초자료를 제공하는 것에 목적을 두었다. 이를 위하여 2001년부터 2019년 8월까지 ICT 활용 체육수업 관련 학위논문, 학술지 논문을 RISS에서 검색하고 수집된 학위논문 47편, 학술지 논문 36편을 연구 유형별, 연구 시기별, 연구 주제별, 연구 대상별, 연구 방법별로 분류하고 그 결과를 백분율과 표, 그림으로 나타내어 비교분석하였다. 문헌고찰 연구방법으로 ‘통합적 문헌고찰(Integrative literature review)’ 방법(Whittemore, 2005)을 사용했다. 이상의 연구 절차를 통하여 분석한 연구결과는 다음과 같은 연구문제를 중심으로 이루어졌다. 첫째, 연구물의 유형은 학위논문, 학술지 논문 모두 새로운 ICT 매체의 출현과 맥을 같이한다. 이는 기술 발달에 따라 급속히 변화하는 ICT가 가진 속성에서 그 이유를 들 수 있다. ICT 매체 유형에 따른 분류는 활용 매체별로 ICT, 웹, 스마트, VR로 나누어 분석하였다. 둘째, 연구 시기는 새로운 ICT 매체의 출현 시기로 분류하여 제 4기로 나누었다. 제1기(2001년~2004년) 7차 교육과정과 함께 ICT 개념의 처음 등장한 시기, 제 2기(2005년~2010년) 웹기반의 학습 형태가 교실에 도입되며 활용된 시기, 제 3기(2011년~2017년) 스마트 폰의 보급과 함께 스마트 수업이 시작된 시기, 제 4기(2018년~2019년) 4차 산업혁명과 함께 VR 기반 체육수업이 시작된 시기로 구분하여 분석했다. 셋째, 연구 주제는 크게 체육수업 방법, 학습효과, 체육수업 설계, 심리적 요소, 신체활동으로 범주화할 수 있었다. 세부적으로는 ICT를 활용하여 새로운 교수학습 방법을 개발하거나 개발된 ICT 활용 체육수업의 효과 검증과 관련된 연구들이 실행되었다. 다수의 연구물들이 최초 선행연구 논문을 기반으로 유사한 주제로 확장되어 갔으며 연구 내용과 연구 결과가 중복되는 경우가 많았다. 넷째, 연구대상은 주로 중학생·초등학생에 집중되어 연구가 이루어져 왔다. 이는 대학 입시를 중심으로 교육과정이 구성되어 있는 고등학교의 경우 상대적으로 체육수업 및 시설 이용이 제한적인 환경에 의해 비롯된 현상이라고 바라볼 수 있다. 기타 연구 대상으로는 교사 및 ICT 전문가들이 있었는데 이 경우 새로운 체육수업 방법 및 교수학습 자료의 개발에 연구의 초점이 맞추어져 있음을 알 수 있었다. 다섯째, 연구방법은 설문지를 기반으로 한 양적연구가 전체 연구의 과반 이상을 차지하여 절대적으로 그 수가 많았다. 참여관찰을 기반으로 한 질적 연구들이 뒤를 이었으나 양적연구에 비해 매우 부족한 실정이었다. 향후 이어질 후속연구에서는 질적연구, 문헌연구, 통합연구 등 다양한 연구방법을 사용한 연구들이 이루어져야 할 것이다.
Purpose: This study synthesizes and analyzes "research related to ICT in school physical education" based on the thesis and academic papers that were studied from 2001, when the term ICT began to appear, from August, 2019, when this research is being conducted. The purpose of this study was to provide basic data on the research direction of physical education classes. Method: To do this, from 2001 to August 2019, I searched for the thesis and journal papers related to physical education classes using ICT in RISS, and collected 47 thesis papers and 36 journal papers by research type, research period, research subject, research subject, The results were classified by research method, and the results were compared and analyzed in percentage, table, and figure. Results: First, the types of research are in line with the emergence of new ICT media for both thesis and journal articles. This is the reason for the property of ICT that changes rapidly with technology development. The classification by type of ICT media was analyzed by dividing into ICT, Web, Smart, and VR. Second, the study period was divided into the fourth period and classified as the emergence of new ICT media. Third, the research subjects could be categorized into physical education method, learning effect, physical education design, psychological factor, and athletic ability. In detail, studies were conducted to develop new teaching and learning methods using ICT or to verify the effectiveness of developed ICT-based physical education classes. Fourth, the research subjects were mainly focused on middle school and elementary school students. This is a phenomenon caused by the relatively limited environment of physical education classes and facilities in high schools, where the curriculum is organized around university entrance examinations. Other research subjects were teachers and ICT specialists. In this case, the research focuses on the development of new physical education methods and teaching and learning materials. Fifth, research methods based on questionnaires accounted for more than half of the total research, and the number of them was absolutely large. Conclusion: Qualitative researches based on participatory observation followed, but the numbers are seriously insignificant compared to survey studies. Thus, various research methods such as qualitative research, literature review, and integrated research should be conducted in future studies.