이 글은 태극학보의 ‘문예’란에 대한 종합적 연구이다. 1906년 8월에 창간된태극학보는 재일본 유학생들이 만드는 ‘학보(學報)’로서의 위치로 인해 정치 및시사 문제를 다루는 데 제약이 있었다. 그러나 지식 전파와 국권회복운동이 강력하게 연동되어 있던 시대적 흐름 속에서 점차 정치적 쟁점이 될 수 있는 내용들을다루기 시작한다. 태극학보의 ‘문예’란은 헤이그 특사 사건의 여파로 인해 대한제국의 정치 환경이 격변하고 지식인들의 정치적 발화 욕구가 강렬해진 시기에 처음 출현(제12호)하여 종간 시까지 잡지의 핵심적 구성 요소가 된다. 태극학보 ‘문예’란의 ‘문예’ 개념은 일본에서 이미 정착 단계에 있던 ‘문학’과‘예술’의 합성어가 아닌, ‘문장(文)’과 ‘기술(藝)’을 결합한 전통적 의미에 가까웠다. 따라서 근대문학의 장르 범주인 ‘시’나 ‘소설’뿐 아니라 ‘서간문’, ‘송별문’, ‘추도문’ 등과 같이 기능성이 뚜렷한 글들이나 논설과 개인의 감상 등이 섞여 있는‘잡문’의 형태 또한 포함될 수 있었다. 이 글에서는 ‘문예’란의 기사를 총 9종류로구분하여 창간 시부터 존재했던 해당 글들이 ‘문예’란 등장 이후 어떠한 변모를 보이는지 양적ㆍ내용적 측면을 각각 분석하였다. 그 결과, ‘문예’란 등장 이후 ‘잡문’ 을 제외한 8종류의 양적 비중은 대부분 상승하였음을 발견하였다. 내용적 측면에서는 ‘서간문’, ‘송별문’, ‘추도문’ 등과 같은 목적성 글들을 통해 한국의 정치 위기 및 극복 담론을 개진하는 경우가 두드러졌으며, 비중 면에서 감소를 보인 ‘잡문’의 경우조차도 정치적 발화는 보다 강화되는 현상이 나타났다. 태극학보의 간행 주체들은 정치적 목소리를 높이고 싶어 했지만, 동시에 메시지를 보호할 엄폐물도 필요로 했다. 이러한 상황에서 ‘문예’란은 정치성과의 거리를 표상하는 외장(外裝)이 되어 주었다. 그들의 ‘문예’ 개념이었던 ‘글쓰기’의 ‘능력’과 ‘기술’은 근대문학의 장르적 규범에 얽매이지는 않는 다양한 형태로 감시의 시선을 교란하였다. 이에 원천적으로 정치 및 시사를 다룰 수 없던 태극학보는 ‘문예’란을 통해 정치 발화 욕구의 상당 부분을 해소할 수 있었다.
This paper is a comprehensive study on the “Literary Skill” section of Taegeukhakbo. Taegeukhakbo, which was first published in August 1906, had limitations in dealing with political issues and current topics, due to its position as a “school bulletin” produced by Korean students who studied in Japan. However, in the stream of times when knowledge propagation and the movement of national sovereignty restoration were powerfully connected, it also began to increasingly deal with political issues. The “Literary Skill” section of Taegeukhakbo became the key component of the magazine during a period from its first appearance (issue No. 12) at the time when the political environment of the Korean Empire changed suddenly in the aftermath of the Hague Secret Emissary Affair and intellectuals’ desire for political utterances was intensified, to the cessation of the publication of the magazine. The concept of “literary skill” in the “Literary Skill” of section of Taegeukhakbo was similar in meaning to the traditional sense combining “literature” and “skill,” not a portmanteau word of “literature” and “art” that was already at the stage of establishment in Japan. Therefore, it carried not only “poetry” and “novel,” genres of modern literature, but also conspicuously functional writings such as “letter writings,” “farewell writings,” and “memorial writings,” or “miscellanies” in which an editorial and personal appreciation were mixed. This paper classifies articles of the “Literary Skill” section into a total of 9 categories, and analyzes how relevant writings, which had existed from the first publication of the magazine, changed after the “Literary Skill” section appeared, in terms of quantity and contents. As a result, it was found that the quantitative weight of 8 categories excluding “miscellanies” mostly increased. In terms of contents, discourses about Korean political crises and methods for overcoming them were noticeable in purposeful writings such “letter writings,” “farewell writings,” and “memorial writings,” and even in “miscellanies,” which showed the decrease in its weight, the phenomenon of enhanced political utterances was found. While the subjects who published Taegeukhakbo wanted to raise their political voice, they also needed a cover to protect their messages. In this context, the “Literary Skill” section became external ornaments as a space keeping a distance from politics. The “ability” and “skill” of “writing” represented by the concept of their “literary skill” disturbed the eye of surveillance, with a variety of forms not bound by genre norms of modern literature. As a result, Taegeukhakbo, which was fundamentally incapable of dealing with politics and current topics, enabled them to satisfy a significant portion of their desire for political utterances through the “Literary Skill” section.